Annons

Grönt ljus för Scandinavian Mountains flygplats 2019

zoom Under 2019 bör man vara redo att öppna upp flygplatsen för trafik.
Under 2019 bör man vara redo att öppna upp flygplatsen för trafik.
NYHETER. Nu har svensk-norska fjällområdet Scandinavian Mountains äntligen fått klartecken för det statliga investeringsstödet på 250 miljoner som utlovades för tre år sedan. En ny flygplats ska vara på plats under 2019.
Annons

Samverkan är den nya tidens destinationsutveckling. Det har man förstått på skidorterna Sälen, Idre, Trysil och Engerdal, som tillsammans har utvecklat konceptet Scandinavian Mountains.

Enligt ett beslut från 2014 skulle projektet tilldelas 250 miljoner kronor i statligt investeringsstöd, men detta behövde godkännas av EU-kommissionen – en process som tagit tre år.

− Vi hade inte trott att det skulle ta så här lång tid, men vi är väldigt glada att äntligen kunna gå vidare med våra planer, säger Brett Weihart, vd för Scandinavian Mountains.

Flygplats och handel för en miljard

Det statliga stödet var den sista pusselbiten som krävdes för att få ihop den miljard som behövs för att realisera byggplanerna för en ny flygplats och ett stort handelsområde. Resterande 750 miljoner investeras av privata aktörer – totalt är 435 bolag från den lokala besöksnäringens fyra kommuner involverade i projektet.

Brett Weihart menar att tidsplanen förskjutits något på grund av den utdragna processen i EU, men nu ska saker och ting kunna gå relativt fort fram.

− Det finns redan en liten landningsbana på 1 199 meter, och nu under sommaren 2017 hopas vi kunna sätta igång med markarbete för att bygga ut den med en ny bana. Under 2018 bygger vi terminaler och andra byggnader, och under 2019 ska vi kunna öppna. Det blir 28 000 m2 handel och upplevelser, och terminalen tillsammans med en shoppingdel kommer att bli ca 5-6 000 m2.

Kommer det att finnas hotell också?

− Nej, inga hotell. Respektive destination har sina anläggningar som står för gästbäddarna.

Finns det några flygbolag klara?

− Det finns inget påskrivet, men många har visat intresse och vi känner oss trygga i att de kommer. Målgrupperna är i första hand turister från Storbritannien, Nordtyskland, Danmark och Nederländerna. Asien kan bli aktuellt längre fram – bland annat kan det vara intressant med direktflyg för träning inför OS i Kina 2022. 

Har det varit svårt att få ihop ett så här stort projekt över landsgränserna?

− Nej, det har bara varit en fördel tycker jag. Sälenfjällen och Trysil med de olika aktörerna som exempelvis Skistar har redan anläggningar på bägge sidor. Kläppen, Stöten, Skistar och många andra företag i regionen arbetar tillsammans och vi har draghjälp från både Visit Sweden och Innovasjon Norge. Gränsområdet har redan mycket samarbete med tull, räddningstjänst och andra funktioner, men att utveckla en gemensam destination på det här sättet är nog ganska nytt, avslutar Brett Weihart. 

Relining i stället för stambyte sparar tid och pengar

Relining i stället för stambyte sparar tid och pengar

Även avlopp behöver renoveras och för ett hotell kan det vara en förödande procedur. Att välja metoden relining har visat sig vara mycket fördelaktigt. ”Det ger mycket mindre störningar i verksamheten”, säger Ulrika Vest...