1968 öppnade Curt och Britta Bergfors sin första hamburgerrestaurang i Gällivare. Sedan dess har ytterligare 120 enheter öppnats, varav 15 utanför Sverige.
Och det lär inte ta slut där.
I veckan lanserade Max Hamburgare sin största rekryteringskampanj någonsin.
– Vi planerar att expandera och anställa 750 personer de kommande tre åren, berättar Christoffer Bergfors, Sverigechef på Max.
Att hitta rätt personal är generellt ett stort problem i bransch, inte minst med tanke på rådande kockbrist. Hur märker ni själv av denna problematik?
– Just bristen på kockar och färdigutbildad restaurangpersonal är inget vi märker av. Vi ställer inte den typen av krav när vi söker personal. Det är mycket ovanligt att vi anställer restaurangchefer från andra företag. Istället jobbar vi med internutbildning och internrekrytering.
Varför satsar ni så hårt på detta?
– Utbildningarna är avgörande för vår utveckling och framgång. Vi har en egen utbildningsportal med ett tjugotal digitala utbildningar. Vi har även ett femtontal klassledda utbildningar i framförallt ledarskap.
Hur ska ni gå tillväga för att hitta rätt personal?
– Tidigare har vi enbart använt oss av Arbetsförmedlingen och sökt ganska brett. Den här gången har vi tagit fram ett antal filmer som riktar sig direkt till den målgrupp som är mest intresserade av att jobba hos oss, det vill säga ungdomar mellan 18 och 25 år, via digitala kanaler. Samtidigt vill jag påpeka att alla är välkomna att söka jobb hos oss. Vi söker dem som delar vår egen passion för hamburgare och samtidigt har det rätta drivet.
Vad talar för att ni kommer att lyckas?
– Ett sätt är förstås den här typen av kampanjer som, där vi lyfter fram den goda stämningen, möjligheten att göra karriär och vårt hållbarhetsarbete. Det som glädjer mig extra mycket är att våra medarbetare är så entusiastiska och hjälper till att berätta för sina kompisar om hur kul de tycker att det är att jobba på Max.
Branschen lider av hög personalomsättning. Hur ser det ut hos er?
– Vi har inga siffror, men för de flesta är det första jobbet eller ett extrajobb vid sidan av studierna och det är naturligt att så småningom gå vidare. Men vi har även fina karriärsmöjligheter för dem som visar att de vill stanna kvar och satsa. Det naturliga för oss är att internrekrytera till alla chefsjobb, avslutar Christoffer Bergfors.
Relining i stället för stambyte sparar tid och pengar
Även avlopp behöver renoveras och för ett hotell kan det vara en förödande procedur. Att välja metoden relining har visat sig vara mycket fördelaktigt. ”Det ger mycket mindre störningar i verksamheten”, säger Ulrika Vest...