Annons

Anna Spjuth om Comforts plastutrensning

zoom Anna Spjuth, kedjedirektör på Comfort Hotel, har ett<br />
 hållbart tankesätt i generna, säger hon. Foto: Nordic Choice Hotels
Anna Spjuth, kedjedirektör på Comfort Hotel, har ett
hållbart tankesätt i generna, säger hon.
Foto: Nordic Choice Hotels
INTERVJU. Ett halvår efter att Comfort Hotel inledde sitt arbete med att minska plasten på sina 33 hotell har man sett tydliga resultat. Besöksliv har pratat med kedjedirektör Anna Spjuth om mål, engagemang och utmaningar: ”Att hitta en bra soppåse är en av våra största utmaningar  just nu.”
Annons

Det är lite väl stort att säga att man tar bort all plast, det här handlar mer om en evolution, menar Anna Spjuth, kedjedirektör på Nordic Choice-kedjan Comfort Hotel. En utveckling där man steg för steg går mot målet att all ”onödig” plast ska vara borta från hotellen år 2020.

Vad är onödig plast?

– Sugrör, tandborstar, plastlock till kaffet, deli-förpackningar och värstingen på listan, plastglas på hotellrummen som dessutom är inplastade. Tyvärr är de stora leverantörerna inte så snabba med att ta fram alternativ. Men det finns ändå mycket vi kan göra utan deras hjälp – bland annat att minska tillgängligheten, som att ha plastlock till kaffet bakom disken så att man måste be om dem, säger Anna Spjuth.

Hon har ett hållbart tankesätt i generna säger hon, och inom hotellkoncernen Nordic Choice arbetar man aktivt med hållbarhet på många plan. Ledordet för Comfort är ”easy” (enkelt) som kan appliceras på devisen ”easy on the planet”.

– Den onödiga plasten är inte easy för någon, allra minst planeten, och vi har ju faktiskt bara en planet att bo på. Alla måste göra något och som hotell kan vi faktiskt göra ganska mycket. En del av vårt arbete är att utföra påtryckningar på leverantörerna –  om de inte vill vara med på vår resa så hittar vi mindre företag som delar vår vision.

Snabbt beslut

Det var i maj i år som Anna Spjuth initierade det projekt man inom Comfort Hotel kallar sin plastrehab. En insats med syfte att ”avgifta” sig från all onödig plastförbrukning. Beslutet gick snabbt och var lätt att ta då man inom Choice-koncernen uppmuntras till att ta eget ansvar istället för att be om lov.

Direktivet till Comforts samtliga hotell var att ta bort engångsglas på rummen, plasttandborstar, sugrör och engångsförpackningar med tvål osv. Ett drygt halvår senare kan man konstatera att hotellens beställningar av plastartiklar har minskat drastiskt 2018 jämfört med 2017.

– För 2019 är målet att alla lock ska vara av miljövänligt och växtbaserat material. Snart finns det bambutandborstar på samtliga hotell i kedjan. Och vill man erbjuda sugrör till drinken är det pappersvarianter som gäller.

Vill hjälpa gästen

För Anna Spjuth handlar arbetet också om att hjälpa gästen att vara mer miljömedveten.

– Vi är en budgetkedja, vi ger gästen det den vill betala för, men skippar onödigheter för att kunna hålla nere våra priser. Med detta bidrar vi även till en mer hållbar vistelse, men självklart kan man ha samma ambition i mer exklusiva hotellsegment.

Comfort Hotel har 33 hotell i Sverige, Norge, Danmark och Litauen och för att få plastrehaben att fungera effektivt krävs engagemang från medarbetarna.

Hur skapar man engagemang?

– Du måste tända en glöd i människor, få dem att tro på det du säger, och samtidigt själv leva efter det. Det handlar mycket om att missionera och det har vi i ledningsgruppen verkligen gjort – kring hela vårt hållbarhetsarbete. ”Reuse, recycle and respect mother earth”, har vi sagt i 2,5 år och kommer fortsätta predika med samma iver framåt.

Steg ett var att reducera den onödiga plasten, vad är steg två?

– Att sprida budskapet om eget ansvar till respektive hotell, och sätta hårt tryck på vår inköpsavdelning att hitta de leverantörer som har kommit på en bättre soppåse och en bättre plastfilm som du lägger över mat.

– Det svåra är att hitta de små leverantörerna som har lösningen, men när vi väl gör det kan vi hjälpa dem att bli en stor leverantör.

Papperssugrör finns och likaså träbestick, vad är det svåraste att ersätta?

– En bra soppåse som inte kostar skjortan, det är vår största kamp i den här frågan, men där ger jag mig inte, det måste finnas någonstans.

Comfort Hotel är en del i en stor koncern, varför renar ni inte hela Nordic Choice från plast?

– Det är bara en tidsfråga, så sent som i förra veckan sa Torgeir Silseth, Choice koncernchef, till mig att vi ska lyfta Comforts initiativ och implementera det i hela koncernen.

Vad är ditt tips till hotell som inte vet hur de ska komma igång med sitt hållbarhetsarbete eller sin plastutrensning?

– Börja med något litet, ta bort alla plastsugrör idag och låt inte kranen stå på för länge i köket. Du behöver inte Svanen-märka dig i morgon, säger Anna Spjuth.