Annons

First Camp: ”Hälften av intäkterna ska komma från företag”

zoom Företag är en växande kundgrupp för First Camp.   Foto: First Camp
Företag är en växande kundgrupp för First Camp. Foto: First Camp
NYHETER. Campingarna slår rekord 2018 – då växlar First Camp upp sin satsning för att nå fler företagskunder. ”Målet är 50 procent non tourism-bokningar", säger First Camps Gustaf Söderbaum.
Annons

Redan i juni i år förutspådde Svensk Camping att 2018 skulle bli ett rekordår för campingen. Och enligt branschorganisationens senaste undersökning sommaren har förutsägelsen besannats och man går mot rekordet 16 miljoner gästnätter.

När campingen har medvind passar kedjan First Camp på att växla upp sitt erbjudande mot företagsgäster. Genom ett samarbete med bokningsföretaget Avisita vill man få fler företag att välja camping och stugbyar framför hotell.

Är detta en del i er satsning på företagskunder?

– Absolut, det började redan 2017 när vi satte företagsboende i ett eget varumärke med Smart Stay. Efter att vi har börjar prata Smart Stay och företagskunderna har fått andra kopplingar till camping har vi fått ett otroligt gensvar, säger First Camps försäljningschef Gustaf Söderbaum.

Vad har ni pratat om då?

– Om att det är ett perfekt boende om man ska jobba, att man kan parkera utanför stugan och jobba i lugn och ro.

Sedan First Camp lanserade Smart Stay som företagskoncept 2017 har bokningarna från företag ökat med 45 procent. Vid starten låg så kallade ”non tourism”-bokningar på 20 procent av den totala logiintäkten, enligt Gustaf Söderbaum.

– Så ökningen har skett från en redan ganska hög nivå, säger han.

Så hur kan det nya samarbetet hjälpa er att bli ännu större inom företag?

– Avisita är en ren boendeförmedlare, samarbetet initierade genom att de hade en logikund som behövde boende där vi hade stugor, så nu ska de förmedla boende på alla ställen där vi har boenden. Fördelen med dem är att det räcker att ringa ett samtal för att boka boenden på flera olika ställen, säger Gustaf Söderbaum.

First Camps mål är att 50 procent av de totala logiintäkterna ska utgöras av kunder utanför tristsegmentet år 2020.

– Vi är på god väg, som det ser ut nu så kommer vi att nå det.

Att jobba in sig mot företagskunder är ett sätt för campingarna att förlänga säsongen, och long stay-boenden som fenomen är på stark framväxt.

– Det är stark trend, Stordalen köper hela kedjor, det är i många fall lättare att komma utanför stan till sitt boende, det är flexiblare och smidigare att ta sig fram med bil, och det är ofta billigare i det långa loppet.

 Kan det inte blir lite ensamt att sitta i en stuga och jobba?

– Nej, sitter du i Malmö bland 60 andra stugor med en kvart på cykel in till stan så är det inga problem, säger Gustaf Söderbaum.