Annons

Innovativ kollektivtrafik för dryga miljarden

zoom Det vinnande förslaget i tävlingen för design av linbanan. Illustration: UNStudio och Kjellgren Kaminsky
Det vinnande förslaget i tävlingen för design av linbanan. Illustration: UNStudio och Kjellgren Kaminsky
NYHETER. Det blir NCC som ska bygga den planerade linbanan i Göteborg. Notan beräknas landa på en dryg miljard.
Annons

Den linbana som planeras i Göteborg, och som är tänkt att invigas lagom till stadens 400-årsjubileum, 2021, har kommit ett steg närmare ett förverkligande.

Trafikkontoret Göteborgs Stad har tecknat avtal med NCC, som tillsammans med sina underleverantörer ska ta fram genomförandestudie som ska ligga till grund för beslutet om att bygga. Det blir också NCC som i så fall ska bygga linbanan.

– Vi är glada över att ha fått en entreprenör på plats och med det ytterligare linbanekompetens som kommer att tillföra den kunskap som behövs i det skedet projektet är i idag säger Christer Niland, nytillträdd avdelningschef för Stora projekt på trafikkontoret i en kommentar.

Linbanan ska gå från Järntorget i västra Göteborg över Göta Älv till Hisingen, med slutstation vid Wieselgrensplatsen. Det blir ett helt nytt sätt att ta sig över älven och vidare på Hisingen.

Ur turistsynpunkt kan linbanan även bidra till stadens attraktionskraft.

–Vad jag vet så är det inte många städer som har en linbana som går över centrala stan, det är ganska spektakulärt, har Stefan Gadd på Göteborg & Co tidigare sagt till Besöksliv.

Projektet beräknas landa på cirka 1,1 miljarder kronor, enligt Trafikkontorets beräkningar. Det blir då den första linbana i Sverige som integreras i den ordinarie kollektivtrafiken och beräknas transportera 2 000 resenärer per riktning och timme, vilket motsvarar en spårvagnslinje i femminuterstrafik.