Annons

Krisen tvingar fram omställning i branschen

zoom
NYHETER. Krispris, drive thru och mer närvarande ledarskap. Det är några av åtgärderna när hotell- och restaurangbranschen nu tvingas till snabb omställning.
Annons

Coronaviruset skakar om hela besöksnäringen och tvingar hotell- och restaurangägare att göra stora förändringar. Besöksliv har frågat tre medlemsföretag hur de hanterar krisen.

Filip Lundin, vd Sopköket (i dagarna utsedd till en av Sveriges främsta hållbarhetstalanger under 33 år av Aktuell Hållbarhet)

– I fredags hade vi 90 procent färre gäster än normalt. Dessutom har all catering ställts in, i vanliga fall utgör den halva vår verksamhet. I helgen jobbade vi därför stenhårt för att göra om vårt koncept. Tidigare serverade vi lunchbuffé, men det har vi slutat med helt för att i stället lägga upp maten åt gästerna. Vi har även gjort det glesare mellan borden och satsat stenhårt på take away.

Under helgen gjordes Sopkökets hemsida om så att det numera är möjligt att förbeställa maten via ett formulär och betala via Swish. Restaurangen har också startat en prenumerationstjänst så att kunderna kan förbeställa mat för hela veckan, samt infört ett rabatterat så kallat krispris.

– Vi gör det för att vi vill att folk ska ha tillgång till klimatsmart och näringsriktig mat till bra pris i de här tiderna. Vi tipsar även kunderna att ta hjälp av Coronahjälpgruppen på Facebook om de sitter i karantän och behöver hjälp med hemleverans. De som bor i närheten försöker vi själva leverera till.

Sopköket kommunicerade det nya konceptet genom ett meddelande på sociala medier i söndags och den snabba omställningen har fått ett bra mottagande.

– Vi har fått väldigt mycket uppskattning och tacksamhet från våra kunder, vilket känns fint. Det är många stammisar som har delat inlägget med sina vänner och börjat beställa hem mat. I måndags hade vi fyra gånger fler kunder än i fredags, så det känns som att vi har lyckats vända den nedåtgående trenden.

– Det tråkigaste med det här är att vår personal får mycket färre timmar.

Claes Anerud, vd The Winery Hotel

– Det är nattsvart, jag har aldrig varit med om något liknande. I princip hela affärssegmentet har försvunnit, det är bara några enstaka affärsresenärer kvar. Normalt sett har vi full beläggning, men den här veckan är den bara 25-30 procent.

Även i restaurangen är det betydligt färre gäster.

– Men det som är positivt är att fritidsresenärerna fortfarande vill komma. Av helgens 90 rum var det bara tre som bokade av. Jag tror att folk fortfarande har behov av att åka iväg och tänka på annat.

Hur hanterar ni den nya situationen?

– Vi lägger mycket tid på att informera och ha möten med personalen. Många är oroliga för sina jobb. Det är viktigt med ett närvarande ledarskap nu: att vara med på golvet, informera och peppa så mycket man kan. Vi försöker kämpa oss igenom det här som ett team.

I verksamheten försöker man anpassa sig och hitta alternativa arbetsuppgifter, som att måla hotellrum.

– Vi försöker hålla personalen sysselsatt, men det är tufft.

The Winery Hotel har ännu inte varslat någon personal och har som ambition att hålla hela hotellet öppet.

– Vi avvaktar för att se vad som händer med de olika åtgärderna. Regeringens besked om arbetstidsförkortning är positivt, men det behövs mer. Det kommer att bli hotell som går omkull och väldigt många personliga tragedier innan det här är över.

Jonas Svensson, delägare Miss Voon i Stockholm och Uppsala.

– Vi är inne i en fruktansvärt tuff period och gör allt för att ta oss ur det här tillsammans, ägare och personal.

Dråpslaget kom när regeringen stoppade alla folksamlingar med mer än 500 personer.

– Folk slutade att gå ut. Vi fick många avbokningar och företagen försvann tidigt. Förra veckan och den här har vi ett omsättningstapp på 60-70 procent. Men jag tror inte att vi har sett den värsta krisen i det här än.

Vad gör ni för att hantera situationen?

– Vi i restaurangbranschen är vana vid små marginaler och vi är duktiga på att vara aktiva och hitta sätt som gör att det roligt för gästerna, men i nuläget hjälper inte det. Vi har förstås största respekt för hälsan, den är viktigast, men är man frisk tycker jag att man ska gå ut och äta. Vi måste se till att gästerna kommer ut igen, annars går det fort.

Precis som många andra restauranger har Miss Voon satsat mer på take away, bland annat genom en utökad take away-meny och en ny drive thru-tjänst.

– Vi införde det i förra veckan när vi insåg att folk slutade besöka oss. Den innebär att man inte behöver kliva ur bilen, utan kan stanna utanför och betala med Swish.