Restaurangernas volymomsättning (omsättning rensad för inflation) minskade med 0,4 procent i det andra kvartalet 2019, jämfört med samma period ett år tidigare.
– Tillväxten i volym har gått i sidled sen början 2017. Innan dess har vi sett en väldigt hög tillväxt under flera år, och vi är fortfarande på en historiskt hög nivå, säger Visitas branschekonomiskt ansvarige Thomas Jakobsson och tillägger: det är inte fråga om några stora negativa tillväxttal.
Samtidigt är det han ser lite oroande, menar Thomas Jakobsson, eftersom det fortsätter att tillkomma restaurangföretag som ska dela på en kaka som inte blir nämnvärt större.
– Det blir fler och fler som ska dela på samma kaka.
Branschens inbromsning beror bland annat på att hushållens konsumtion på hotell och restauranger har minskat.
– Den här typen av konsumtion prioriteras ned, vilket beror på en allmän oro och osäkerhet som har satt sina spår i hushållens konsumtionsvilja. Oron gäller både den egna ekonomin och den svenska ekonomin som helhet, säger Thomas Jakobsson.
Samtidigt pressas branschen av lägre marginaler då man som en följd av den minskade efterfrågan inte har kunnat höja priserna i samma takt som tidigare.
– Priserna på restaurang ligger normalt sett över den allmänna prisutvecklingen, och det senaste året har vi sett betydligt högre prisökningstakt på livsmedel och råvaror än på restauranger. Det minskar givetvis restaurangernas marginaler.
Något som har utvecklats positivt å andra sidan är turismen, vilket har bidragit till att hålla uppe den totala efterfrågan. Turismen står för cirka 30 procent av restaurangernas omsättning.
– De restauranger som har mycket turister, som hotellrestauranger och trafiknära restauranger gick väldigt bra under förra året, vilket delvis förklarar varför även de backade under andra kvartalet, med 4,2 respektive 7 procent i volym, säger Thomas Jakobsson.
Är du orolig?
– Jag är lite orolig eftersom det är svårt att se vad som skulle vända utvecklingen av hushållens konsumtion framöver. Det är ju de som står för merparten av efterfrågan hos de flesta restaurangerna. Både pris- och kostnadsutvecklingen pressar redan lönsamheten. Därför blir den kommande avtalsrörelsen extra viktig för många restauranger.
Thomas Jakobsson vill samtidigt återigen konstatera att restaurangbranschen varit historiskt stark tillväxt under flera år, och att den inbromsning som sker är naturlig.
Vilka får det tuffast?
– Svårast är det för dem som inte är förberedda på en inbromsning, och som har en för stor kostym i form av kostnader och investeringar.