Annons

Han tar fjälluften till asfaltsdjungeln

zoom
"Generellt ska vårt hotell inte vara så tillknäppt. Det ska vara en lekplats för folk som gillar att göra saker", säger Jacob Dahlberg.
KARRIÄR. Jacob Dahlberg har hittat hem. Som hotelldirektör för Scandics nya signaturhotell Downtown Camper får han kombinera sin bakgrund inom friska fjällhotell, rysk ultralyx, paddlande militärövningar och urbana klubbmiljöer. 
Annons

Vi sitter nu på Gretas café inne på Haymarket by Scandic, med sval jazzmusik och härliga pasteller. Får man anta att det inte påminner om Downtown Camper just nu, två veckor innan öppningen?

− Haha, nej det kan man lugnt säga. Det råder kontrollerat kaos. Men det blir något nytt och spännande!

Du tillträdde rollen som GM 1 augusti för ett stort hotell som öppnar 1 september. Det låter lite… stressigt?

− Det är faktiskt bara kul! Personal, inredning och allting är redan satt, så min uppgift blir att launcha hotellet på ett så bra sätt som möjligt. Jag behöver inte bry mig så mycket om detaljerna eftersom de allra bästa rekryterarna, byggarna, strategerna, marknadsförarna och arkitekterna redan har varit här sedan ett år. Sen kommer förstås den dagliga driften, och det skiljer sig alltid en hel del från öppningen, både i atmosfär, utmaningar och personalsammansättning.

Hur mycket står klart 1 september?

− Drygt 300 rum kommer att finnas tillgängliga, och vid årsskiftet ska 494 rum vara klara. Så det blir ett av Sveriges större hotell. De sista rummen högre upp i fastigheten kommer att bli fantastiska sviter där du kan bo med ett sällskap på upp till 12 personer. 

Ni ligger på Brunkebergs torg, 50 meter från Choice-gruppens två nya storsatsningar At Six och Hobo. Det blir tuff konkurrens?

− Som trycket har varit i Stockholm de senaste fem åren ser man det inte som konkurrens, utan det blir helt enkelt ett nytt, spännande torg. Med tusen nya hotellrum blir det ett kraftfullt område.

Downtown Camper tycks dela en del atmosfär med Hobo?

− Kanske utifrån sett, men inte på insidan. Vi har olika blueprints, och söker oss mot olika målgrupper.

Vad kan du berätta om er?

− Downtown Camper vill att naturen möter storstaden. Våra värdeord urban, nature, togetherness & explore bygger på vad vi tror kommer att vara allt viktigare för den framtida resenären. Ungefär som när man träffar någon på en vandring ute på fjället, den personen vill man ju prata med. Vi har ett väldigt grönt tänkt och trots att du är mitt i asfaltsdjungeln kan du ändå ge dig ut för att morgonjogga eller boka in en kajaktur. Jag tycker att det är superspännande, särskilt eftersom jag har jobbat med svenska skidanläggningar under många år. Det vi gjorde i Riksgränsen gör vi nu delvis på Downtown Camper. Så det här känns som en riktig utmaning och som ett jobb som passar mig!

 

Vad ska man kunna göra på Downtown Camper?

− Det kommer alltid finnas duktiga guider på plats, liksom nya föreläsare och talare hela tiden. Vi har yoga och annat som får våra gäster att slappna av, samt mer aktiva program med golf, jogging och skärgårdsaktiviteter. Gästerna kan låna cyklar och kanoter i lobbyn om de vill. Vi har till och med en egen lifestyle-concierge som hjälper gästerna med tips, samt med löpning – till exempel var det finns en bra löp- och cykelrundor i stan, eller var isen är tjockast just nu.

Vilken typ av personal har ni letat efter?

− Vi har använt oss av en ny metod. Det är ett startup-företag som jobbar med videoinspelningar där vi har letat efter personligheter med energi, attityd, unikitet och bra vibbar. Jag brukar kalla det för ”mojo”, ett slags direkt välbefinnande. Vi har låtit CV:t komma i andra hand i denna rekrytering. Jag är själv känslig för detta med om det finns mojo eller inte. Jag var med och startade femstjärniga Grand Hotel Europa i S:t Petersburg på 90-talet − ultralyxen är jättekul att jobba med, men det blir inte alltid så mycket ”mojo” för gästerna.

Efter S:t Petersburg så var du på First Hotels?

− Ja, jag var där i sex år som GM och till slut som försäljningsdirektör. Det var under småbarnsåren och rätt slitigt med mycket resor, så jag valde att downsiza och drog mig då ut i fjällvärlden under lika lång tid.

Men nu är du trogen Scandic?

− Ja, jag börjar bli en veteran här. 2010 fick jag frågan om jag ville bli hotelldirektör för Scandic Ferrum i Kiruna, vilket var fantastiskt. Jag pendlade hem till min familj i Stockholm då det passade, eller så kom de upp till vildmarken runtom i Kiruna, och det funkade faktiskt väldigt bra. Efter tre år fick jag samma jobb på Scandic Malmen på Söder, och efter ett tag klustrades det med Scandic Gamla Stan, så jag fick ansvar över båda dessa hotell.

Ska du göra Downtown Camper till en sån där ”mötesplats” och ”smältdegel” nu?    

− Visst, vi kommer ha en restaurang med över 300 platser i bottenplan. På taket kommer det finnas bar med bastu och pool. Generellt ska vårt hotell inte vara så tillknäppt. Det ska vara en lekplats för folk som gillar att göra saker. Men allt kommer inte vara öppet för allmänheten, jag tror det är bra att ha lite avskildhet för att gynna våra boendegäster också.

Relining i stället för stambyte sparar tid och pengar

Relining i stället för stambyte sparar tid och pengar

Även avlopp behöver renoveras och för ett hotell kan det vara en förödande procedur. Att välja metoden relining har visat sig vara mycket fördelaktigt. ”Det ger mycket mindre störningar i verksamheten”, säger Ulrika Vest...