Hur fungerar det?
– Scandinavian Mountains är ett sorts destinationsbolag, som fokuserar på tillgänglighet, både över gränsen till Trysil i Norge, vår samarbetsdestination, och med tillgänglighet till och från vår region via flyg. Frågan med tillgänglighet är även en grundsten i destinationsbolaget för Sälenfjällen.
Hur kommer det sig att du hamnade på båda stolarna?
– Jag började 2013 på Destination Sälenfjällen och då fanns redan ett samarbete över gränsen mellan Norge och Sverige, som ett embryo till Scandinavian Mountains. Scandinavian Mountains ägs av både svenska och norska privata bolag och Destination Sälenfjällen av 120 svenska privata bolag. Att jag har arbetat i båda bolagen har kommit alla till nytta. Vi har tillsammans kunnat vara effektiva i många frågor.
Hur har du mäktat med?
– Det gäller att använda sin tid på bästa sätt. Det här är ju en näring som aldrig stänger, den är öppen 365 dagar om året och även på julafton. Men samtidigt har jag chans att göra något annat en vanlig tisdagsförmiddag och det är något jag föredrar. Jag jobbar hårdare under perioder och tar igen mig när det passar, brinner man för det man gör och ser att vi tillsammans både gör skillnad och nytta så är inte antalet arbetstimmar betungande.
Beskriv hur en vanlig arbetsvecka ser ut för dig?
– Det är mycket resor till myndigheter och samarbetspartners i Stockholm och flera möten i Dalarna, morgon och kväll, med lokala företag. Veckan kan se mycket olika ut beroende på vilken fråga som är aktuell.
Vem sätter agendan?
– Det gör jag tillsammans med alla bolag och vår styrelse. Vi är 120 privata bolag som jobbar i samverkan. Det är ett privat destinationsbolag som representerar medlemmar inom till exempel service, handel, bygg och besöksnäringen. Vi har en bred agenda och jobbar för att utveckla verksamheten året runt.
Vilka av dina egenskaper har du mest nytta av i ditt jobb?
– Att jag har lätt att se helhetsperspektiv och se hur förändring av olika slag påverkar oss i förlängningen. Uppdraget kräver att jag är drivande själv och tillsammans med mina företag och medarbetare. Än så länge har ingen kommit med en generalplan för framtidens besöksnäring så vi sätter den tillsammans, och det gäller att vara modig. Ha mod och driv – men också bra förankring. Samverkan är viktigt. Och att tycka om att nätverka – för arbetet handlar om långa processer och bra samspel, både mellan det privata och offentliga.
Hur har du hamnat i Sälen?
– Jag har alltid tillbringat mycket tid i Sälen sedan barnsben och gillar friluftsliv. Jag är glad att jag vågade ta steget när tjänsten utlystes. Det är en utmaning att jobba med så många viljor och verksamheter men jag har en passion för besöksnäringen. Det är en näring man alltid har roligt i och vi jobbar med glada gäster som är på semester och är på sitt bästa humör.
Hur blir man bra på det du gör?
– Genom att vara öppen och lyssnande men också våga ta beslut.
Hur har du lärt dig det?
– Jag har alltid varit nyfiken och ju mer man lär sig desto mer intresserad blir man och vågar. Att uppleva och lära mig mer har gjort mig till den jag är idag.
Vad gillar du i din yrkesroll idag?
– Det är just förmånen att vara med och utveckla och se saker och ting bli bättre och skapa tillväxt och arbetstillfällen och en levande landsbygd. I vår kommun Malung-Sälen, som har 10 000 invånare men under stora delar av året rör sig 100 000-120 000 människor per dag i vår kommun, det ställer höga krav på samverkan. Jag är fantastiskt stolt över den anda som mina företag och medarbetare levererar. I besöksnäringen kan vi påverka vår egen framtid. Det är ju inte en näring som flyttar iväg. Vårt fjäll ska vi även ha i framtiden.
Vad har varit avgörande för att flyget ska bli av?
– Att vi hela tiden haft en tydlig målbild. Jag har aldrig träffat någon som satt sig ner och sagt att nu är vi nöjda. Vi började med samverkan på hemmaplan, sedan regionalt, vi har fått ja nationellt, godkänt i EU. Vi har jobbat oss igenom nivåerna.
Vad har besöksnäringen för stora utmaningar enligt dig?
– Flera, men det måste vara enkelt att anställa, skapa och behålla kompetens, det ska finnas utbildning i systemet. Det är även viktigt med transporter och tillgänglighet och att vi lär oss att ta betalt. Vi kanske ska ha en turistminister så att vi får ett nationellt fokus. Flera länder har ett tydligare fokus på besöksnäringen än Sverige. Besöksnäringen är fortfarande en ung näring jämfört med många andra näringar, och det gör också att vi har alla möjligheter att våga prova oss fram. Positionen har stärkts de senaste åren i Sverige och vi gör fantastiskt mycket bra, och vi ska också komma ihåg att det går bra för oss, vi är den snabbaste växande näringen.
Vad tycker du att företag inom besöksnäringen borde satsa mer på?
– Många företag är fantastiskt duktiga de kämpar och sliter och gör det oändligt bra och de vill utvecklas. Det är viktigt att lära av varandra och dela med sig av kunskap. Det blir näringen bättre på. Sälenfjällen har en sådan samarbetsanda där de hjälper varandra på en konkurrensutsatt marknad.
Vad gör du när du tappar lusten?
– Då drar jag på mig träningskläder och så blir det en löprunda. Jag rensar huvudet och stora bekymmer blir faktiskt mindre och hanterbara: Vad är det värsta som kan hända? Jag vet att det kommer motgångar och genom att bara vara själv en stund så får man perspektiv på utmaningarna.
Har din karriär följt den bana som du hade tänkt dig?
– Jag är nyfiken och alltid haft en vilja att utvecklas men jag tror att det har legat lite bananskal här och där också. Som ung var jag inne på att bli advokat.
Nu ska du byta jobb. Berätta.
– Jag blir näringslivsdirektör i Uppsala kommun. Jag har jobbat privat nu i några år och att kliva in i det kommunala med min erfarenhet blir spännande. I många år har jag jobbat i gränslandet och man måste förstå varandra för att närma sig mål. Jag kan ta med min förståelse och på så sätt förbättra samspelet mellan det privata och kommunens värld.
Vad tar du mer med dig?
– Jag kommer ta med mig känslan av att allt är möjligt. Vi behöver prata med varandra istället för om varandra ha respekt för varandras roller. Vi ska ha en tydlig målbild. Det tar jag med mig. Och jag är lyhörd för att man aldrig blir fullärd.
Din efterträdare är utsedd. Anders Bjernulf blir ny vd för Destination Sälenfjällen. Vad har du för tips till honom?
– Anders har en bred erfarenhet från besöksnäringen och en stark förankring i Sälenfjällen, vi har haft förmånen att arbeta ihop tidigare. Mitt tips till Anders är att inte titta så mycket bakåt utan köra full fart framåt. Notera historien och skapa en ny framtidshistoria. Och det vet jag att Anders kommer att göra, han är en tydlig ledare och en bra företrädare för Sälenfjällen.