Jonas Siljhammar blir Visitas nya vd. Han har under många år varit aktiv inom organisationen, inte minst är han förste vice ordförande i styrelsen, och har god insyn i verksamheten.
– Vi i styrelsen är mycket nöjda med att ha kunnat locka över Jonas Siljhammar till detta intressanta och utmanande jobb. Genom denna rekrytering får vi en vd med lång och bred ledarerfarenhet från besöksnäringen, kvalifikationer som kommer väl till pass i en näring som växer och utvecklas så snabbt som besöksnäringen gör, säger Visitas ordförande Maud Olofsson i en kommentar.
Besöksliv fick en intervju med den nyutnämnda vd-n, som idag är vd för Compass Group i Sverige.
Du är förste vice ordförande i Visitas styrelse – den styrelse som vill att du tar över som vd – du sitter i beredningsutskottet, satt i förhandlingsdelegationen, du är ordförande i BFUF. Du blev inte så förvånad när frågan om du vill bli vd kom, väl?
– Jo, lite, jag blev positivt överraskad. Visita är ju en organisation som jag har kommit att tycka väldigt mycket om efter nästan nio år i styrelsen. Och jag har alltid tyckt om att arbeta för näringen. Så jag blev väldigt glad.
Har styrelsen en bild av att du ska följa gamla fotspår?
– Jag tror inte att de har valt mig för att det ska vara ett försiktigt val utan de förväntar sig att vi ska fortsätta arbeta för en positiv utveckling och fortsätta ta plats när det gäller att sätta näringen på kartan. Och vi ska fortsätta vara en extremt medlemsnyttig arbetsgivarorganisation.
Det är uppenbart att du kan näringen bättre än de flesta. Vad behöver du läsa in dig på?
– Ja, herregud, branschen är ju bred. Jag har en bakgrund främst inom restaurang och vi har ju många ben i näringen som jag behöver sätta mig in i, även om vi alla arbetar med service och besöknäringen. Det ska jag göra framför allt genom att ha nära kontakt med regionerna. Jag kan däremot Sverige som land väldigt gott. I mitt nuvarande jobb har vi verksamheter i olika delar av landet.
Du säger i ett pressmeddelande att du vill utveckla och fortsätta ett redan framgångsrikt arbete för att stärka svensk besöksnäring. Något särskilt område du tänker på?
– Kompetensförsörjningen har länge varit högt upp på agendan, och vi måste samordna oss och bli ännu bättre på det. Så hur vi får rätt kompetens tillgänglig till branschen är en av de viktigaste frågorna.
Eva Östling har varit framträdande i sin roll som vd. Hur är du i vd-rollen?
– Jag är ju vd i ett bolag som ingår i internationell koncern och är inte alls så publik som Eva har varit, men det avser jag att vara. Visita ska vara ett ansikte utåt – det blir en förändring för mig.
Hur känns det?
– Spännande och utmanande.
Jag har träffat medarbetare på Compass Group som hyllar dig som chef. Vad är det du gör så bra?
– Jag är tydlig, öppen och har en förmåga attt kommunicera med de flesta på ett lättförståeligt sätt. Och någon berömde mig nyligen för att jag kan vara engagerad och leda även om jag kanske inte är på plats fysiskt.
Hur blir det att lämna Compass Group?
– Jag har varit där 20 år som anställd och 12 år som vd, så det är med ett stort mått av vemod. Samtidigt som jag tycker att de nya utmaningarna på Visita ska bli fantastiskt roliga.
Vad händer närmast?
– Nu ska jag ha lite semester, sedan ägna mig åt att lämna Compass Group med flaggan i topp och avsluta en del större projekt. Sedan blir det Visita till 100 procent för mig från 1 januari.