Svenskarna som semestrar i Sverige står för mer än 80 procent av alla betalda fritidsresor med övernattning. Samtidigt minskar utlandsresorna.
Rekordsommar i sikte
Det visar statistik som HUI Research tagit fram på uppdrag av Swebus. Svenska turister är den i särklass viktigaste kundgruppen för turistnäringen, är en slutsats av undersökningen.
Medan svenskarna föredrar sommarsemester hemma sparar de gärna utlandsresan till vintern. Mer än varannan svensk reser helst utomlands på vintern, visar en enkät bland Swebus resenärer.
Bussföretaget har även låtit resenärerna ranka de populäraste svenska resmålen på somrarna. Listan toppas av Stockholm, följt av Göteborg med Gotland på tredje plats. Bland tio i topp-destinationerna återfinns – inte oväntat – Dalarna.
– Vi ser att det är väldigt bra bokat hela sommaren. Det ser ut att bli en rekordsommar – igen, säger Visit Dalarnas vd Carl-Johan Ingeström.
Han ser ett nytt mönster i besöken.
– Vi upplever att turisterna kommit tidigare. Vanligtvis brukar vi ha en explosion till midsommar.
Hur gör ni för att konkurrera om de svenska turisterna?
– Jag måste ärligen säga att vi inte jobbat särskilt strategiskt mot svenska besökare förutom att vi bearbetat Mälardalen, som är ett viktigt område för oss.
Där har tre kampanjer genomförts inför årets säsong.
– Vi har märkt en ökning från Stockholmsområdet, säger han.
Vad lockar med Dalarna?
– Vi har ett varumärke som är grymt. Här finns ren luft och orörd natur. Samtidigt har vi mycket högkvalitativ musikunderhållning – jag tänker främst på Dalhalla.
Vilka besöksmål lockar flest?
– Svårt att säga. Dragare är kulturen med Zorn, Carl Larsson, Siljansbygden och Falu gruva.