I en tidigare undangömd hörna med utsikt mot Skeppsholmen har nya cocktailbaren Terrassen sett dagens ljus. Närmaste granne är nya Ikaros, enligt nöjesparkens attraktionschef ”den läskigaste Gröna Lund haft någonsin” och den väl instagrammade slängungan.
–Det är som en liten oas häruppe, säger Pia Dahlbom, Terrassens hovmästare.
Maten kompletterar utbudet
Sedan ett par år tillbaka storsatsar Gröna Lund på att bli bättre på mat och dryck. Jonas Dahlbom är nöjesparkens kulinariska ledare och han har satt en meny med snacks och mellanrätter för att få cocktailbarens gäster att stanna längre.
–Bara för att man kommer för att dricka drinkar ska gästen inte behöva gå någon annanstans för att äta, säger han.
Han gissar att rätten flatbread kommer att bli ställets storsäljare. Cocktaillistan är en diger sådan, och drinken ”It’s so Fluffy” med sockervadd som dränks i champagne är den största ögonbrynshöjaren. Listan är skapad utav barchefen Wesley James Short som ansvarar för hels nöjesparkens dryckesutbud. Tidigare har Gröna Lunds mest sålda drink varit Irish Coffee, men det tror man kan komma att ändras nu.
Man hoppas också kunna attrahera cocktailsugna gäster från city. Många har nämligen fri entré genom sitt konsertkort.
Totalt finns 900 sittplatser på restauranger här. Det behövs alltid fler, särskilt när det ges konserter. Gröna Lund är till ytan trång. Jonas Dahlbom berättar hur man letar nya utrymmen där man kan utveckla nya mat- och dryckesställen. Terrassen ligger en trappa upp ovanpå Grädderiet, ett snabbmatsställe som i år fått sig en total makeover och ny meny med pannkakor och crêpes.
”Positivt överraskade”
Terrassen har varit smygöppen i några veckor.
–Gäster som råkat hitta hit har blivit positivt överraskade. De tror inte att det finns ett sånt här ställe inne på Gröna Lund, säger Pia Dahlbom.