Smaka på Stockholm går in på sitt 26:e år. Sedan start har man lyckats att årligen slå besöksrekord. Förra året lockades 350 000. Många av dem var dessutom på plats flera av dagarna.
– Av dem är 200 000 unika personer. Det betyder att vi har väldigt många som kommer flera gånger. Smaka har mycket hög återfrekvens, säger Johan Turesson.
Ny prisgala lanserades
Han berättar att man arbetat aktivt med att utveckla festivalens program. I år är en del vigd åt digitala innovationer riktat mot mat och restaurang, ”foodtech”. Något som känns i tiden. Här finns Laundromat Café, en påse med mat som hemlösa kan tillaga i en tvättomat. Matsvinnsappen Karma, som Besöksliv tidigare skrivit om, finns på plats liksom Grönska, en vertikalodling som nya Nordic Choice-hotellet Hobo redan använder sig av.
Förutom 32 deltagande restauranger och foodtrucks så känns som att Smaka också vill bereda plats, lite som ett dialogforum?
–Vi har arbetat aktivt med att förädla vårt innehåll. Att vi belyser foodtech har sina naturliga skäl. Vår matförsörjning är ett viktigt och aktuellt ämne.
En annan aktuell händelse under torsdagen var introduktionen av Stella-galan som ska lyfta kvinnor inom mat- och restaurangvärlden. Sista januari nästa år kommer man att dela ut priser i en rad kategorier, bland annat till en sommelier, bartender, servis och mentor. I en jurygrupp sitter bland andra kocken Titti Qvarnström.
–Det här är ett pris av kvinnor, för kvinnor. När vi uppnått jämställhet i den här typen av priser då lägger vi ner. Men tyvärr så måste vi finnas, säger en av initiativtagarna Anette Rosvall.