Annons

Liseberg störst i Sverige på Instagram

zoom Liseberg är störst i Sverige – även på Instagram.
Liseberg är störst i Sverige – även på Instagram.
NYHETER. Instagram har blivit ett viktigt verktyg för att mäta turistströmmar och anpassa sin verksamhet efter nya målgrupper. Liseberg vinner överlägset när antalet hashtaggar räknas. 
Annons

Online-resebyrån Travelbird har gått igenom vilka turistdestinationer i Sverige och världen som folk refererar mest till i sina Instagraminlägg.

Det är idel familjevänliga destinationer i toppen – Liseberg är i särklass störst med 218 095 hashtaggar mot tvåan Gröna Lunds 125 623. Vasamuseet är femma, Kolmården kvalar in på åttonde plats medan Furuviksparken hamnar tia.

Annika Risberg är informatör på Liseberg. Hon tycker inte att resultatet är förvånande.

− Vi är självklart jätteglada och stolta över att så många känner att de vill dela med sig av sina upplevelser här hos oss. Men det är egentligen inte så konstigt att Liseberg är populärt på Instagram − vi är ju det mest besökta turistmålet. Dessutom erbjuder vi sånt som människor gärna delar med sig av; glada barn, bra konserter och vackra miljöer året runt.

Gör ni något själva för att uppmuntra delandet?

− Vi är aktiva på sociala medier, däribland Instagram, men vi gör inte något särskilt i form av direkt uppmuntran, ”tävlingstvång” eller liknande för att människor ska hashtagga, utan det är helt upp till våra gäster. Vi har inte heller antal hashtaggar som någon målsättning i sig, men vi ser det förstås som ett bra betyg på att våra gäster haft upplevelser och minnen värda att dela.

Störst i världen? Disneyland i Kalifornien, med 14,6 miljoner. Dubbelt så många hashtaggar som tvåan Eiffeltornet med 7,3 miljoner.