Annons

Ny vägledning ska skapa klarhet i sopförvirringen

zoom Sophantering. En het fråga inom många restaurangföretag.
Sophantering. En het fråga inom många restaurangföretag.
NYHETER. Restaurangers sopor likställs med vanliga hushåll. Kommuner tillämpar strikt monopol på sophantering  och det är något som upprört flera krögare. Men nu sätter Återvinningsindustrierna ner foten och släpper en ny vägledning som tydliggör äganderätten till avfall.
Annons

Att en restaurang med 100 gäster om dagen skulle ha sopor i samma kategori som ett vanligt hushåll, säg en person i en lägenhet – låter det rimligt? Jämte ett otydligt regelverk så har synsättet varit så de senaste tio åren i de flesta av landets kommuner.

Men nu vill Återvinningsindustrierna skapa klarhet.

 

Så ska lagen tolkas

Fler har höjt rösten i frågan tidigare. För ett par år sedan hörde en Coop-butik i Karlsborg av sig och ifrågasatte varför de inte skulle kunna ta hand om sitt eget svinn, i detta fall frukt och grönt. Då kom en dom från Mark- och miljödomstolen som gav dem rätt.

I Stockholm har restaurangkoncernen Panini Internazionale, som driver foodcourten K25 på Kungsgatan 25 i Stockholm relaterat till sophanteringen som deras ”största huvudvärk”.

– När det var som värst för ett par år sedan funderade vi allvarligt på att köpa en egen sopbil. Men eftersom det råder sopmonopol skulle vi ändå inte kunna transportera bort våra egna sopor, säger Mikael Sköldmark i en tidigare intervju med Besöksliv i vintras.

[LÄS MER: ”Soptaxa chockhöjs i Stockholm – krögare vill slippa monopol”]

– Restauranger har under många år fått betalt för vissa avfallsfraktioner, exempelvis frityroljor, av återvinningsföretagen. När kommuner beslutar att avfallet istället ingår i deras monopol så ska restaurangerna helt plötsligt börja betala en avgift till kommunerna för att de ska hantera något som restaurangerna tidigare har fått betalt för, säger Sara Sundquist, livsmedels- och hållbarhetsstrateg på branschorganisationen Visita.

 

Stöd för företag

Återvinningsindustrierna nya vägledning innehåller exempel från olika branscher och tydliggör hur lagstiftningen ska tolkas.

– Behovet av en tydlig definition av verksamhetsavfall har ökat i takt med att vi går mot en cirkulär ekonomi. Företag måste kunna förutse vad deras ansvar omfattar och ges möjlighet att ta ett aktivt hållbarhetsansvar. I väntan på att lagstiftningen ändras och företag får äga allt sitt avfall, så är den här vägledningen ett bra stöd för alla företag och kommuner som berörs, säger Lina Bergström, vd Återvinningsindustrierna.