Appen ska tillsammans med en ny digital plattform göra mer plats åt forskning om och för Kolmården. Bakom detta står Linköpings universitet som fått pengar för projektet.
Samtidigt ska appen fungera som en digital folkbildare. Besökare ska kunna få upp information om djuren när de går förbi inhägnaderna. En slags ”gamification” av deras parkupplevelse.
– Vi vill knyta ihop vår verksamhet med de forskningsprojekt vi stödjer världen över. Dessutom är detta en fantastisk möjlighet för oss att fortsätta inspirera Norrköpings barn och ungdomar till ett livslångt engagemang för djur och natur, säger Jennie Westander, zoologisk chef på Kolmården.
Nytt projekt med stor potential
På sikt kan även den digitala plattformen bidra till att optimera andra delar av besöksupplevelsen. Som att analysera hur besökare rör sig inne i djurparken. På så sätt går det att följa gästflödet och exempelvis förutse var köbildning kommer uppstå.
– En tanke är att appen ska kunna ge information till användaren om var köer kommer uppståsamtidigt som du får information om djuren eller parken. Det krävs komplicerade tekniska lösningar, men det skulle vara en möjlighet, säger Jennie Westander.
Hon poängterar dock att projektet nu är i en uppstartsfas.
– Det är väldigt nytt. Men trots att det är svårt att veta vad det kommer att mynna ut i så ser vi redan idag en stor potential.