Redan för femton år sedan fördes diskussioner mellan den lokala hotellkedjan Sweden Hotels och den internationella jätten Best Western. Någon överenskommelse lyckades man inte träffa då, men den 28 april 2017 överfördes ägarskapet formellt till slut.
Johan Kukacka är vd för Best Western Hotel & Resorts i Skandinavien.
− Det känns jättekul, säger han. Sweden Hotels och Best Western är trots allt ganska lika i sin struktur – vi bygger båda på nätverk av privatägda mindre hotell.
Hotellen konverteras ”så småning om”
Förvärvet innefattar med andra ord inga faktiska hotell, och inte heller driften påverkas. De befintliga avtal som finns mellan Sweden Hotels och varje enskilt hotell löper på som vanligt.
− Det är förstås vår målsättning att hotellen ska konverteras till våra varumärken så småningom. Vi kommer påbörja arbetet med ett par hotell redan nu under våren. Resten får ta sin tid.
När avtalen med Sweden Hotels tar slut finns det med andra ord möjlighet för hotellen att hoppa av och välja att inte förnya avtalet med Best Western. Det handlar trots allt om små personliga verksamheter som kanske inte vill ombrandas med den stora amerikanska kedjans färger och logotyp.
Men Johan Kukacka har en bra lösning även för dessa.
− Vårt nya varumärke SureStay lanserades globalt förra året och är på sätt och vis rätt likt Sweden Hotels. Det är en samling av små trestjärniga hotell och ställer inte samma krav och regler som varumärket Best Western gör. Men i slutändan måste man konvertera till något av våra varumärken om man vill ligga kvar i våra distributionssystem.
Vill ha smidig process
Vilka hotell som redan nu påbörjar processen med att konvertera till Best Western vill han inte avslöja, och inte heller köpeskillingen är offentlig. Överlag tycks förvärvet relativt komplikationsfritt, mycket tack vare att Sweden Hotels hanterat de flesta av sina funktioner med externa partners.
− Systemen som man använder på Sweden Hotels går enkelt att integrera med de vi har. Dessutom kommer deras två heltidsanställda att gå över till oss för att bistå med sin erfarenhet och kunskap.
Best Western fortsätter att satsa på sin mobilanpassade bokningssajt snarare än att utveckla en egen app, och Johan Kukacka ser inflödet av nya hotell som en viktig del i arbetet med att driva trafik till den egna sajten.
− Det behövs en kritisk massa av hotell för att få bra trafik, så det är absolut en viktig aspekt av det här. Nu kommer vi ha 135 hotell, vilket faktiskt gör oss till Sveriges största hotellkedja. Scandic och Choice må ha fler hotellrum, men inte fler hotell! Dessutom har ingen annan kedja hotell på fler destinationer i landet.