Fjolåret blev ett av de bästa åren hittills för Stockholmsmässan. Anläggningen i Älvsjö håller ställningen som störst i Norden i mötesbranschen.
Samtidigt hårdnar konkurrensen.
– Vi måste bli vassare, säger Patric Sjöberg.
Strategin är klar.
– Det handlar om att vitalisera stormässorna.
Vill locka långväga besökare
Just stormässorna är en viktig förklaring till det goda resultatet verksamhetsåret. Bland succéerna finns Stockholm Furniture & Light Fair, världens största mötesplats för skandinavisk design. Stockholm Design Week och Formex är andra möten som bidrar till Stockholm lyskraft på designområdet.
Stockholmsmässan satsar nu på att vidareutveckla mässorna och ytterligare stärka sin position inom design. Utvecklingen görs i samarbete med Trä- och Möbelföretagen, Sveriges Arkitekter och Stockholms stad.
Målet är att attrahera fler långväga besökare och samtidigt öka stockholmarnas intresse och förståelse för betydelsen av exporten av skandinavisk design globalt.
Kombinerade konferenser och utställningar – ”konfex” – är ett annat utvecklingsspår. Patric Sjöberg är övertygad om att det kommer innebära fler event med ännu fler besökare.
Bygger om
Ett exempel är Baltic Sea Future som arrangerades i början på mars i år.
Samtidigt arbetare Stockholmsmässan med att modernisera lokalerna. I fjol investerades bland annat i ett nytt skyltprogram med digitala skyltar. Patric Sjöberg flaggar också för kommande nyheter om fler satsningar.
– Vissa saker håller vi på och bearbetar och de kan vi inte berätta om än, säger han.
Bland de mässor som drog mycket folk 2016 finns säkerhetsmässan Skydd, tandläkarkongressen EOS och den publika fitnessfestivalen.