Vi har hört det förr: digital närvaro är A och O för små företag i besöksnäringen. I grannkommunen eller i Japan. De flesta är överens om att en viktig framgångsfaktor för små företag i besöksbranschen är just detta: Att man syns och finns på webben, både här hemma och internationellt.
Check för affärsutveckling
Men, det ska ju göras också. Och det är inte alltid det finns tid och kunskap för affärsutveckling av den delen av verksamheten.
– Det kan till och med vara så att digitalisering är en förutsättning för att företaget ska kunna fortsätta att existera, säger Karin Silfversten på Tillväxtverket.
Därför kan små företag i 18 regioner nu söka affärsutvecklingscheckar som ska användas till digitalisering eller internationalisering och där extern kompetens tas in.
Och att checkarna, som är på 50 000 – 250 000 kronor, ska användas för att finansiera maximalt halva kostnaden för köp av en tjänst eller projektanställning, är en poäng i sig.
– Många företagare vet att man ”borde göra något”, men exakt vad och hur man ska gå tillväga är mindre klart, säger Karin Silfversten.
Checkarna för internationalisering kan till exempel användas för att göra marknadsundersökningar eller nå kunder utomlands.
För att få rätt att söka checkarna ska företaget ha mellan två och 49 anställda och omsätta minst tre miljoner kronor.