Under Sweden Coffee Fest, även känt som Svenska Kaffemästerskapen eller Kaffe-SM, ställde da Matteo upp i fyra tävlingar. Och vann alla fyra.
– Det har gått bra för oss förut, men det har aldrig gått så här bra. Det här är självklart en bekräftelse på att vi är på rätt spår och att våra baristor är helt otroliga, säger Pernilla Olow Gard, brand manager på da Matteo.
Segrande signaturdryck
Den mest prestigefyllda av tävlingarna under Kaffe-SM är Swedish Barista Championship. De tävlande skulle servera fyra espresso, fyra mjölkdrycker och fyra signaturdrycker. Signaturdrycken som gav da Matteos segern var en mousserande kaffedryck med apelsin och basilika – en ”Ethiopian Champagne” – Det är inte heller första gången de vinner. När Swedish Barista Championship hade premiär 1999 vann da Matteo. Och under de 18 åren som har passerat har de stått på toppen flera gånger om.
Varför är just ert kaffe så bra?
– Vi fokuserar väldigt mycket på kaffet. Det är vår absoluta kärnprodukt och har alltid varit. Vi har rostat vårt eget kaffe i över tio år nu och besöker de producenter vi samarbetar med regelbundet för att skapa långvariga relationer och bidra till att höja kvaliteten. Tillsammans med otroligt duktiga baristor är det ett vinnande koncept, säger Pernilla Olow Gard.
Vad ser ni för trender komma i framtiden?
– Vi ser absolut att bryggkaffet är på uppgång igen. Ibland rynkar folk på näsan när man pratar om bryggkaffe, men bra bryggkaffe handlar om att ha en bra råvara. Vi ser också att efterfrågan på information om var kaffet kommer ifrån ökar. Konsumenten uppskattar också mer och mer att det är småskaligt rostat, med hantverk i fokus.