Delarna av superattraktionen Ikaros har fraktats genom Europa i en stor lastbilskonvoj och står nu på parkeringen utanför Gröna Lund på Djurgården i Stockholm. På måndag ska man börja montera nöjesparkens nyhet som är 95 meter hög och väger 200 ton.
– Det känns fantastiskt att få sätta igång med monteringen. Att gå från idéskisser till att bygga upp ett riktigt projekt är en otrolig känsla. Sen är en av de roligaste delarna självklart att få provåka den, säger Peter Osbeck, attraktionschef på Gröna Lund.
Satsar på premiärklart
Det sista som görs innan provkörning är monteringen av en sol som ska sitta överst i attraktionen. Den består av tolv strålar, en mittendel och en maskindel som gör att den kan rotera. Bara själva solen om 12 meter i diameter väger 11,5 ton. När bygget är helt färdigt kommer det att ha tagit sju månader – från första spadtaget till en färdig konstruktion. Peter Osbeck ser positivt på tidsplanen.
– Det är självklart alltid pressat med tid, men vi räknar med att vara klara till premiären. Det finns inget annat. Det här är den 70:e attraktionen jag är med och bygger och jag kan inte minnas att någon skulle blivit försenad. Det ska inte den här heller bli!
För att sätta ihop det enorma bygget som Ikaros är används en kran som kan lyfta upp till 500 ton. Kranen är densamma som användes för fyra år sedan när den 121 meter höga slänggungan Eclipse byggdes. Då färdades delarna till kranen över Djurgårdbron, men i år var inte det möjligt. Kranen fick ta sjövägen.
– Sedan 2013 har de hunnit ändra maxviktbestämmelserna för bron. Vi var därför tvungna att bli kreativa och försöka komma på ett annat sätt att få hit delarna på. Valet föll på en vägfärja, säger Annika Troselius, informationschef på Gröna Lund.
”Fantastisk häftig”
Den 29 april ska Ikaros vara redo för första åket – samma dag som parkens premiäröppning för 2017.
– När den står färdig kommer den vara så fantastiskt häftig. Många kommer att älska den. Och många kommer titta på den och säga ”aldrig i livet” för att den är så läskig, avslutar Peter Osbeck.