Hotel Plaza i Västerås ser en ökad efterfrågan på spa från både privatgäster och konferensgrupper och den anläggning de hittills haft räcker inte till. I april öppnar därför deras 350 kvadratmeter stora Sky Spa i hotellets fyra översta våningsplan.
– Det har varit en dröm sedan vi tog över hotellet för fem år sedan att erbjuda det här högst upp i Västerås enda skyskrapa. Vi märker att gästernas intresse för spa har ökat och vår anläggning har fram till nu bestått av bara ett behandlingsrum, säger Tobias Hultberg, vd för Hotel Plaza.
300-gradig utsikt
Behandlingsrum, gym, bastubad, lounge och en bar kommer att ligga på våningsplanen 22 till 25. Det senare läget är ett starkt försäljningsargument om man får tro Tobias Hultberg.
– Jag vågar påstå att det här blir en av landets högst belägna spa-anläggningar och gästerna kommer att få en 300-gradig utsikt över Mälaren och Västerås. Något annat som sticker ut är att vi förutom behandlingar kommer att ha tre olika bastukoncept: två aromterapibastur, två traditionella och en ångbastu.
I de fyra behandlingsrummen ska hotellet erbjuda massage och hud- och fotbehandlingar. Rummen är utrustade med led-belysning för spa-anläggningar som blir ett slags ljusterapi, lamporna gör det möjligt att med ljus skapa olika stämningar.
– Det är viktigt för oss att gästerna kommer i rätt stämning och därför möts de direkt av vår lounge där vi har reception och en bar. Här kan de koppla av med en jos eller ett glas mousserande framför den öppna spisen.
Fokus på hotellets gäster
I gymmet ligger fokus på så kallad TRX-träning, där man med spännband och karbinhakar tränar med kroppen som motstånd. I utrustningen ingår även ett specialredskap för skidåkare.
– Vi ser ett ökande intresse för skidåkning och därför har vi investerat i en stakningsmaskin där våra gäster kan träna inför exempelvis Vasaloppet. Alla maskiner i gymmet är placerade så att man får utsikt över Mälarens vatten, det kommer att bli en häftig upplevelse att träna och se soluppgången.
I första hand är det övernattande gäster som ska lockas av nysatsningen.
– Huvudfokus är att skapa upplevelser för våra hotell- och konferensgäster. Men vi riktar även in oss på weekendgäster och västeråsare, vi har tidigare haft ett koncept med brunch och spa på helgerna och det har varit fullbokat. Det vill vi fortsätta med nu.
Kostnaden för projektet väntas landa på drygt fem miljoner kronor.
– Det hade kunnat byggas billigare, men vi vill göra det här till hundra procent. Därför har vi valt att samarbeta med arkitektfirman Wall to Wall, som även jobbar med Grand Hôtel i Stockholm och med Yasuragi Hasseludden.
Nyanställer 10
För att klara driften av den nya spa-anläggningen väntas upp till tio personer anställas, det handlar om terapeuter, restaurangpersonal och receptionister.
Vad kommer satsningen betyda för er rent ekonomiskt?
– Målet med satsningen är att öka beläggningen, jag vill inte säga hur mycket. Vi vet att spat kommer att locka till sig nya hotellgäster och konferensgäster, och vi hoppas att den ökade omsättningen kan motsvara vår investering, i alla fall initialt.