Annons

Hon ska styra Comforts varumärkesresa

zoom Maja Granberg är ny inom Nordic Choice-koncernen och kommer närmast från Absolut.
Maja Granberg är ny inom Nordic Choice-koncernen och kommer närmast från Absolut.
KARRIÄR. Maja Granberg har gått från jobbet som global marknadschef på Absolut till en nyinrättad tjänst på Nordic Choice-gruppens budgetkedja Comfort, med 31 hotell i Skandinavien och ett i Litauen. Nu ska hon utveckla och förfina varumärke och koncept. 
Annons

Maja Granberg tillträdde sitt nya jobb som Head of Concept & Marketing i januari 2017. Hon delar sin tid mellan Stockholm och Oslo, och rapporterar till Anna Spjuth som är kedjedirektör för Comfort.

Vad inbegriper din nya titel?

− De andra kedjorna har en Marketing Director, men Anna ville få in arbetet med koncept och varumärke i samma tjänst. Det räcker inte med en annons för att marknadsföra ett hotell, utan det handlar mycket om hur man faktiskt upplever hotellet och atmosfären. Så jag tror att det är klokt att ha det i en och samma person.

Vad blir din uppgift?

− Vi är i början av en superspännande resa med Comfort. Kedjan har låg kännedom och en ganska spretig portfölj eftersom vissa hotell är helt nya medan andra är gamla som köpts upp. Det gäller att se över allt som varumärket ska stå för. När du kliver in genom dörren ska du veta vad som gäller. Du ska få mycket för pengarna, det ska vara enkelt att checka in och en skön stämning. Vi vill erbjuda exakt vad våra gäster behöver. Det handlar om att konceptualisera hela varumärket inne på varje enskilt hotell.

Så vad ska Comfort vara för typ av varumärke?

− Tanken är att det ska vara en budgethotellkedja.

Vissa skulle inte våga använda det ordet.

− Det är inget att hymla med. Jag tycker att man ska vara rakryggad och stolt – Comfort ska vara en budgetkedja, men en riktigt cool sådan. I Oslo är Comfort-hotellen väldigt häftiga, men vi har utmaningar i vissa städer. Om du betalar 700 kronor för ett centralt rum kanske du förväntar dig tre stjärnor. Får du då en upplevelse som motsvarar fyra stjärnor har vi överträffat förväntningarna. Så skapar vi äkta lojalitet. 

Vad kan du tillföra med din bakgrund?

− Jag tror att jag bidrar med en blick utifrån. Många inom hotellbranschen är väldigt rutinerade, men ser verksamheten inifrån. Jag har hittills bara upplevt hotell som gäst. Men eftersom jag har rest väldigt mycket och sett med kritiska marknadsföringsögon på de hotell jag bott på, kan jag bidra med nya infallsvinklar och ett nytt tänk. Sen är en viktig del att jag kan bygga strategier som håller på lång sikt och inte byter inriktning så fort det känns lockande. Vi måste våga sätta en kärna som håller från år till år.

Vad skiljer från Absolut i arbetsuppgifter tror du?

− De är relativt snarlika. Den stora skillnaden är att Absoluts globala marknadsteam är 50 personer. Här är vi två i kärnteamet, så jag får ta mycket mer av ett helhetsgrepp. Det var till stor del därför jag sökte jobbet, för att få ägandeskap över hela produkten.

Men det finns också likheter mellan sprit och hotell i det att vi säljer upplevelser och lifestyle. Man vill bygga en känsla. Det hade förmodligen varit längre ifrån Absolut om jag gått över till en mejeriprodukt. Skillnaden med Comfort är att vi kan följa gästen noga under hela kundresan. I spritbranschen är det ofta längre mellan varumärkesbyggande och faktiskt köptillfälle.

Hur ser du på marknadsmixen för Comfort – vilka kanaler är starkast?

− Hotellen själva är den starkaste marknadsföringskanalen. Utöver det är det främst digitala kampanjer på hemsidan, Facebook och Instagram. Inom Choice jobbar man mycket med miljö, mat och hållbarhetsfrågor, så det blir en del positiv PR för Choice som smittar av sig inom gruppen. Däremot skulle Comfort kunna bli bättre på att lyfta det.

Vilka utmaningar ser du för hotellbranschen framöver?

− Jag har fortfarande väldigt färska ögon. Men vad jag kan se är att det poppar upp många dyra lifestyle-hotell nu. Det är jättekul så länge folk har pengar, men jag är lite orolig för vad som händer sen. Sen tror jag generellt att mellansegmentet lider lite grann just nu. Antingen växlar gästerna upp eller ner i pris. Därför ska vi satsa mer på Comfort. 

Relining i stället för stambyte sparar tid och pengar

Relining i stället för stambyte sparar tid och pengar

Även avlopp behöver renoveras och för ett hotell kan det vara en förödande procedur. Att välja metoden relining har visat sig vara mycket fördelaktigt. ”Det ger mycket mindre störningar i verksamheten”, säger Ulrika Vest...