För fjärde året arrangerade hotellkonsulterna Anders Johansson och Annemarie Gubanski Hotel Market Seminars, som blivit ett mekka för hotellens försäljnings-, revenue management-, och distributionschefer.
Och det var ett mastigt program som de 260 deltagarna kunde välja mellan: 35 talare, åtta workshops på 25 minuter, två masterklasser, tre paneldebatter, fyra crashkurser och fyra key note speakers. Allt under temat ”Förbättra ditt digitala IQ”.
Fördelar med direktbokning
Givetvis diskuterades hotellens hatkärlek till de stora hotellbokningssajterna, OTA:er, och Emily Assender från Triptease menade att nu är den rätta tiden även för mindre hotell att försöka öka sin direktförsäljning.
–De globala hotelljättarna lägger mångmiljonbelopp på reklam för att få kunderna att förstå fördelarna att boka direkt hos dem, och inte hos OTA:erna. Det kan små hotell dra nytta av också, säger hon.
Men direktbokningar har fler fördelar än bara provisionsbesparingar. Det är bara med direktkunder som hotellen kan kommunicera med inför vistelsen, öka förväntningarna med tips och få kunden att till exempel förboka restaurang och spabesök. Med sociala mediers hjälp kan fristående hotell bygga lojalitet och relationer utan avancerade lojalitetsprogram och bonuspoäng. Emily Assender tog sig själv som exempel. När hon hade checkat in på boutiquehotellet L Hotel på Bali knackade personalen på dörren och berättade att de hade ”ett sällskap till henne”.
– Jag reste på egen hand och blev väldigt misstänksam vad för sorts sällskap de hade ordnat för mig. Men det var en guldfisk i en glasskål! Gissa om jag delade det i mina sociala kanaler och berättade för alla mina vänner.
Mobilt resesök ökar
Rörligt material blir allt viktigare för driva trafik och bokningar hos hotellen. Marc Pfohl på TravelClick berättade att 2019 beräknas 90 procent av all internettrafik vara videobaserad, något som hotellen måste ta höjd för. Den mobila revolutionen är redan här. I Sverige skedde ett trendskifte i höstas. Då blev de mobila reserelaterade sökningar på Google fler än de laptopbaserade sökningar. Fortfarande görs dock majoriteten av resebokningar på en dator. I år var andelen mobila bokningar inom resor 21 procent på global nivå enligt PhocusWright.
– I år spås andelen mobila bokningar öka till 24 procent. Den sökfras om hotell som ökar mest hos oss är ”hotels near me” – det är resenärer på resande fot och med mobilen i hand, berättade Satyan Joshi, chef för Hotel’s Ad på Google.
Jan Birkelund, nordisk försäljningsdirektör på Accor, uppmanade hotellen att skydda sitt varumärke på nätet. Accor har överenskommelser med OTA:erna som är förbjudna att buda på Accors hotellbrands i Google Ads.
– Du måste också hålla koll så inte dina lokala hotellkonkurrenter budar på ditt hotellbrand, säger han.