När Liseberg stängde för säsongen visar prognosen på ett nytt rekordår.
– Årsbokslutet färdigställs i början av 2017 och omsättningen kommer att landa på knappt 1,2 miljarder kronor, vilket är en ökning med närmare 3 procent. Det här visar att våra investeringar bär frukt, säger Andreas Andersen.
Halloween – en ny säsong
Det som lagt grunden till det goda resultatet är satsningar på nöjesparken och på att förlänga säsongen. De senaste sex åren har man investerat en miljard kronor i parken. År 2014 lanserades berg- och dalbanan Helix och året efter ungdomskarusellen Mechanica. Under 2016 öppnade ett nytt trädgårdsområde med två karuseller, lekplatser och ett kafé.
– Parallellt med satsningarna i åkattraktioner så har vi tagit Liseberg från ett sommarnöje till något som lockar besökare hela året. Ett exempel är vår plan för att utveckla julen till en helhetsupplevelse med underhållning, snarare än bara en julmarknad, säger Andreas Andersen och fortsätter:
– Och i år omsatte julen 99,8 miljoner kronor vilket kan jämföras med 79,7 miljoner 2015, så det är en markant ökning. Vi har också skapat en helt ny säsong med Halloween och i år omsatte den 44,5 miljoner jämfört med 42,2 miljoner förra året, trots sämre väder och färre besökare.
Lisebergs omfattande investeringsprogram har lett till att man de senaste tre åren lockat 3,2 miljoner besökare per år. Och det gör det möjligt att fortsätta satsa i anläggningen, berättar Andreas Andersen.
– Nu har vi en solid ekonomi och det gör att vi har råd att uppgradera hela området kring Balder i år med bland annat den nya jättekarusellen Loke. Det blir också ett starkt musikår med Håkan Hellström-utställningen Klubbland. Och året efter är det premiär för en ny stor berg- och dalbana som vi kallar Valkyria.
Drabbas av höjda avgifter
Utöver att locka en miljonpublik till nöjesparken så har man även en stor betydelse för Göteborgs besöksnäring. Under 2016 beräknas den turistekonomiska omsättningen som Liseberg genererar till staden att landa på 2,85 miljarder kronor – vilket är en ökning med 50 miljoner kronor jämfört med förra året.
– Vi har en stor betydelse för Göteborg eftersom vi genererar 25 procent av alla gästnätter i staden. Och om det går bättre för oss så går det bättre för turismen i Göteborg – det här är jättepositivt för hotell, restauranger och butiker, säger Andreas Andersen.
Det har gått bra för er, men står ni inför någon typ av kommande utmaning?
– Ja, våra arbetsgivaravgifter har ökat med cirka 20 miljoner kronor per år efter att lagstiftningen ändrades 2014, och det påverkar vårt totala resultat negativt.