I vinter är det tjugoårsjubileum för företaget Nutti Sámi Siidas satsning på renturism i Jukkasjärvi. För grundaren Nils Torbjörn Nutti har det som började som ett sätt att rädda renskötseln blivit ett resmål som drar besökare från hela världen.
– Vi hade flera dåliga vintrar på 1990-talet och jag tvingades nödutfodra min renhjord. Det kostade hundratusentals kronor och till slut stod jag inför att antingen göra mig av med renarna eller hitta på något annat. Ishotellet hade precis startat och jag känner ägaren, Yngve Bergqvist. Han föreslog att jag skulle börja ta emot turister, säger Nils Torbjörn Nutti.
Lockar fler långväga turister
I dag har verksamheten 10 000 besökare per säsong och 90 procent av dem är utländska. De flesta kommer från Europa, men antalet långväga gäster från Japan, Kina och Australien växer. Nils Torbjörn Nutti berättar att det som lockar är naturen och den samiska kulturen.
– Att åka till Norra Sverige på vintern är ett äventyr för dem. Att uppleva naturen, snön och norrskenet från en rensläde ses som något väldigt exotiskt. Det är vårt ursprung och gästerna är nyfikna på den samiska kulturen. De ställer frågor om hur vi klarar det kalla klimatet och vad vi äter.
På anläggningen i Jukkasjärvi finns preparerade spår där gästerna kan köra rensläde och åka på guidade turer där de lär sig om djur och natur. Företaget erbjuder även övernattning i en ”reindeer lodge” med bastu, ett kafé och en hantverksbutik.
Anpassar samisk kultur till turisten
– För att anpassa för turisterna har vi byggt upp inhägnader där de kan mata renkalvar. Och vi har tränat upp handjur till att dra slädarna. Vi har också anpassat maten efter turisternas smak, i den samiska kulturen är det mycket kokta rätter och blodmat, och det faller inte alla gäster på läppen. Till dem som vill prova renkött så steker vi det över öppen eld i en kåta, så det blir en del av upplevelsen, säger Nils Torbjörn Nutti.
Och duktiga grannverksamheter är extra dragplåster. Han berättar hur Ishotellet haft en stor betydelse för framgången.
– Ishotellet skapade en hajp för 27 år sedan och satte Jukkasjärvi på kartan. Det innebär att researrangörer har fått upp ögonen för vad som händer här uppe. Och tack vare Visit Sweden och olika destinationsbolag så når vi ut till den internationella målgruppen. En viktig del i vår framgång är att vi gör våra produkter bokningsbara på nätet ett år i förväg, så att turisterna kan planera.
Vad betyder turismen för bygden?
– Det betyder enormt mycket, det skapar arbetstillfällen och genererar inkomster till lokalbefolkningen. Samtidigt sprider vi vår samiska kultur. Jag tycker att turism är ett bra sätt för glesbygden att kunna leva.
Hur vill du utveckla verksamheten vidare?
– Turism är en färskvara, så det gäller att lyssna på trender. Det handlar inte om att skapa en ny produkt utan om att anpassa vidare. Jag ser framför mig att vi kommer att bygga boenden som är mer spektakulära, där gästerna kan uppleva norrsken. Eller att utveckla större tältkåtor för övernattning.