Kvalitetsutmärkelsen är Stockholms stads årliga pris för att uppmärksamma framgångsrik verksamhetsutveckling i staden.
Unika vinnare
Årets vinnare är Stockholms hotell- och restaurangskola.
– Det är jätteroligt att vinna, särskilt som vi är den första restaurangskolan. Jag är oerhört stolt över våra medarbetare som gör ett fantastiskt jobb. Vinsten innebär att statusen kan höjas för både lärare och elever och för själva utbildningen i sig. Att skolan är kvalitetsmärkt kan bidra till att man känner stolthet, säger skolans rektor Anna Hoffsten.
För att anmäla sig till Kvalitetsutmärkelsen skickar de tävlande in en beskrivning av hur de arbetar med ledarskap, medarbetarnas inflytande och med eleverna. Därefter gör examinatorer ett verksamhetsbesök för att kontrollera att uppgifterna stämmer.
– Att vi vann beror på att vi är duktiga på att bemöta elever med olika förkunskaper och förmågor. Det handlar om att lärarna ger dem olika svåra uppgifter i kök och servering. De kan också erbjuda längre tid för prov och muntliga redovisningar. Elevernas förkunskaper påverkar även valet av apl-plats, det är viktigt att de hamnar på en lämplig restaurang.
Medarbetare till Spanien
Skolan har ett nära samarbete med branschen. Bland annat jobbar varje klass i årskurs 1 med en branschmentor som besöker eleverna och som visar upp sin restaurang. Sedan 2010 har man också ett samarbete med restauranger i Spanien när det gäller apl-platser, arbetsplatsförlagt lärande. Och här kan vinstsumman på 200 000 kronor komma att spela en viktig roll.
– Just nu är åtta elever nere i Spanien under sin apl. Vi har kontakt med en person på plats i Valladolid som hjälper dem med boende och snabbkurser i spanska. Vi vet att de växer enormt av att jobba på restaurang i ett annat land och jag vill att fler ska komma iväg. Tack vare pengarna kan samtliga medarbetare resa till Spanien och de kan i sin tur locka fler elever.
Hur ska ni utveckla skolan vidare?
– Jag tror på ökade branschsamarbeten, vi lärare har gått Skolverkets handledningsutbildning och det borde även våra samarbetspartners göra. Jag vill fokusera på att höja kunskapsnivån, för vi vet att när branschfolk lär sig hur vi arbetar så kan de lättare hitta sätt att jobba med oss för att ge eleverna en bra utbildning.
Hos branschorganisationen Visita gläds man över skolans vinst.
– Det är fantastiskt roligt att det visar sig att det går att hålla hög kvalitet på gymnasial yrkesutbildning med hårt och idogt arbete, säger Peter Thomelius, utbildningschef.
Hur viktiga är gymnasiala yrkesutbildningar för branschen?
– De är helt centrala för branschens kompetensförsörjning. Det är på dessa utbildningar man lär sig hantverket från grunden.