Från och med januari 2017 är Norwegian Hospitality Group nya ägare av Strömstad Spa. Bolaget äger ett flertal hotell i Norge sedan tidigare och det här blir deras första i Sverige.
– Vi blev kontaktade av en mäklare som frågade om vi var intresserade. Det beror på att vi har en finansiell styrka och att jag äger Thon Hotel Halden på andra sidan gränsen, vi fanns så att säga på kartan, säger Thor Morten Halvorsen, styrelseordförande och ägare av Norwegian Hospitality Group.
Lämnar över stafettpinnen
De tidigare ägarna av Strömstad Spa är Nils Ch. Gevelt och Lars Öberg, som drivit hotellet i tio år. Thor Morten Halvorsen berättar att de ville lämna över stafettpinnen och trappa ner.
– Vi är glada över att kunna ta över efter dem. Det är ett fantastiskt hotell som haft en stabil omsättning på 110 miljoner kronor om året de senaste åren. Anläggningen ligger tio meter från vattnet och har 232 rum, konferenslokaler för 500 personer och spa-behandlingar av alla de slag.
Totalrenovering
Han ser en fördel i att hotellet nyligen har renoverats, restaurangen fick en ny interiör förra året och till januari 2017 så ska samtliga rum vara totalrenoverade med nya golv, möbler och belysning.
– Standarden innebär att vi inte behöver göra någon stor förändring från start. Först ska vi tillsammans med ledningsgruppen diskutera hur vi ska positionera hotellet. Vi vill att Strömstad Spa ska ses som det bästa konferens- och spahotellet på västkusten och det finns potential. Vi har en bra grund i anläggningen och i Sverige finns flera fina spahotell som vi kan inspireras av för vår utveckling.
Nära för norrmän
I dag består hälften av hotellets gäster av norrmän och det är en målgrupp som väntas växa.
– Strömstad ligger precis vid gränsen så det är lätt att ta sig hit, från Oslo tar det mindre än två timmar. För norrmän känns staden exotisk, med badstränder, båtliv och inte minst förmånlig shopping. I området finns också flera golfbanor som kan locka, så jag tror att vi kommer se fler norrmän.
Kommer ni nyanställa?
– Det gör vi när vi fått upp omsättningen, vi vill nå 120 miljoner kronor 2017 – en ökning med 10 procent jämfört med i år. För att lyckas gäller det att öka intensiteten på försäljningen med paketlösningar som gör det lätt att boka. Vi måste också jobba med marknadsföring på nätet för både den norska och svenska marknaden.
Strömstad Spa är det första hotellet ni köper i Sverige, blir det fler?
– I framtiden hoppas jag att det här är ett av flera hotell som vi äger längs svenska kusten, men det finns inga konkreta planer än.