Annons

Så ska Skånes Djurpark dubbla antalet besökare

zoom Skånes Djurparks omsättning har ökat med 20 procent.
Skånes Djurparks omsättning har ökat med 20 procent.
NYHETER. 148 000 besökare. Så många besökare har Skånes Djurpark hitintills lockat i år. Det är en ökning med över 20 procent. Bakom utvecklingen ligger en satsning på barnfamiljer med en 40-miljoners-investering i en ny attraktion. Nu siktar man på att fördubbla besökarantalet inom fem år.
Annons

Skånes Djurpark är på väg mot ett rekordår. Med över 148 000 gäster sedan säsongsöppningen i mars och 10 000 sålda säsongskort så har anläggningen ökat med 20 procent jämfört med förra året.

Satsningar ger resultat

– Våra stora satsningar börjar ge resultat. I år skedde den största investeringen i djurparkens historia med 40 miljoner kronor i vårt nya Fåret Shaun Land. Det består av ett 20 000 kvadratmeter stort område med bland annat en traktorbana för barn. Det har blivit en succé med över 100 000 traktorturer under säsongen, säger Skånes Djurparks vd Kasper Schumacher.

Totalt handlar det om 50 miljoner kronor som investerats i parken sedan januari 2015. Förutom den nya attraktionen rör det sig om fler aktiviteter för barnfamiljer.

– En viktig anledning till det goda resultatet är att vi varje dag haft sex stycken matningsexpeditioner, där gäster tillsammans med djurvårdare kan gå ut och mata och fota djuren. Barnen har fått hjälpa till att förbereda maten till björnar och älgar. Och vi har satsat extra på mer tillgängliga djur som går att klappa, som får och getter. Det har lockat många besökare, säger Kasper Schumacher.

Värmekameror hittar djuren

För att få till den här serviceupplevelsen så har personalen utbildats extra. Och det är populärt att jobba här. Inför säsongen 2016 sökte över 800 personer jobb och cirka 600 av dem togs in för intervju.

– Vi har 30 heltidsanställda och inför sommaren anställde vi runt 100 personer av alla dem som sökte. I år har vi satsat stort på utbildning av våra medarbetare, det handlar om att träna dem i att kunna ge bra upplevelser och att se världen från barnens perspektiv. Personalen har en stor del i att det går bra för parken.

Hur ska ni satsa inför kommande säsong?

– Vi vill använda teknologi för att förbättra gästernas upplevelse, exempelvis kan man med värmekameror hitta djur som gömmer sig. Vi vill också locka fler danskar och då gäller det att göra det mer tillgängligt. Vi kommer att se över samarbeten med tåget, så att exempelvis resenärer från Danmark kan få rabatt hos oss.

Vad siktar ni på för omsättning och antal besökare nästa år?

­– Vi har sagt att inom en femårsperiod så ska vi upp till mer än 250 000 besökare per år, och vår omsättning brukar följa antalet besökare. Så vi siktar på en stark tillväxt 2017, vi har höga ambitioner.