Tänndalen och Funäsdalen hamnade på delad förstaplats när 2800 svenska resenärer röstade fram sina favoriter bland skidorterna. Branschanalysföretaget Nordic Bench står bakom undersökningen.
– Det är en jätterolig nyhet som bekräftar att vi gör rätt saker, som satsningen på gondolen. Och att vi tar gästerna på allvar, säger Anders Östring, vd på Funäsdalen Berg & Hotell.
Gondolen sätter dalen på kartan
Den nya gondolbanan kostade 50 miljoner kronor och ägs av bolaget Funäsdalens Gondolbana ab, som i sin tur ägs av ett 30-tal lokala företag, däribland Funäsdalen Berg & Hotell. Banan invigdes julen 2014 och den förde med sig att antalet skidåkare ökade med 30 procent, från 49 000 till 64 000, jämfört med föregående säsong.
– Gondolen har gjort att Funäsdalen blivit en skidort där man kan åka skidor ända ner till byn, till restauranger och shopping. Vi ser också en ökning av antalet personer som åker upp till toppstugan under sommartid, det handlar om 13000 nya åkare. Nu känner vi oss trygga med att ta nästa steg för att utveckla området.
Under de kommande tre åren ska Funäsdalen Berg & Hotell investera 100 miljoner kronor. Det handlar om satsningar på berget och på boende, bland annat i en uppgradering av toppstugan.
– Stugan hänger på krönet och är ett populärt lunch- och middagsställe. Den ska bli dubbelt så stor med upp till 120 sittplatser och en ny inglasad veranda.
Bygger om och storsatsar
I Hotell Funäsdalen pågår renovering av en vandrarhemsdel för 40 gäster och den kommer att öppna inom några veckor. Även hotellrummen ska renoveras under året och det planeras för en ny hotellbyggnad med ytterligare 25 rum.
– Hotellet är från 1947 och behöver en uppfräschning. Vi kommer att höja standarden på alla 55 rummen med nya möbler och textilier. Och hälften av rummen får dessutom nya badrum. Vi ska också bygga till en studiodel med 25 smålägenheter i anslutning till hotellet.
Till vintersäsongen ska barnområdet vara utbyggt med fler backar, skogsslingor och en ny lift.
Hur kommer det sig att ni vågar storsatsa i Funäsdalen?
– I och med gondolinvesteringen så har vi sett en utveckling. Vi tror på Funäsdalen som en by som kan leva året runt, och då krävs åtgärder. Till sommaren planerar Tillväxtverket och Sametinget att bygga en samisk temapark, Lopme Laante, intill toppstugan. Det kommer att bli en förstärkt reseanledning även för internationella gäster.
Satsningarna som görs i Funäsdalen är viktiga för samtliga branscher, berättar Jonas Kojan, vd för Destination Funäsfjällen ab.
– Funäsdalen by är centralorten i Funäsfjällen och därför är investeringarna i gondolen, hotellet och toppstugan väldigt viktiga, särskilt som boende är en bristvara. Satsningen skapar också tillväxt hos turistföretag, byggare och handlare.