Annons

Hotellen pressas och gästerna drabbas – Visita stämmer Booking.com

zoom Stämmer bokningsjätten. Visita har fått nog av att deras medlemsföretag hamnar i rävsax hos Booking.com.
Stämmer bokningsjätten. Visita har fått nog av att deras medlemsföretag hamnar i rävsax hos Booking.com.
NYHETER. Hotell som är anslutna till bokningsjätten Booking.com får inte marknadsföra egna lägre priser i elektroniska kanaler. Nu stämmer Visita Booking.com för konkurrenshämmande avtalsvillkor.
Annons

– Avtalen drabbar gästerna, som får betala ett högre pris än de annars skulle ha gjort, säger Visitas vd Eva Östling.

För varje bokning tar hotellsajterna ut provision per avtal med hotellen. I kontrakten står också att hotellen aldrig får marknadsföra ett pris i egna kanaler som är lägre än de hos Booking.com.

Straffas med dålig rankning

I fall där hotellen gjort det så har de straffats av bokningsjätten. I en färsk artikel som publicerades i Dagens Nyheter under onsdagen säger en anställd inom branschen som vill vara anonym:

– Det tar högst en dag innan hotellen får mejl där de uppmanas att korrigera sina priser.

En följd för ett hotell kan vara att de får en dålig ranking. Det är alltså inte andra gästers betygssättning, vilket kunden lätt leds till att tro, som gör att hotellet hamnar högt upp i sökfunktionen.

– Vi har många exempel där Booking.com flyttat upp eller ner hotell i rankningen för att straffa eller premiera dessa. Rankningen handlar alltså inte om omdömen från riktiga gäster, utan om vad hotellen betalar och hur många rum Booking.com får tillgång till. Resultatet är att gästerna blir vilseledda och att hotellen inte vågar protestera, säger Eva Östling.

Ett globalt oligopol-problem

Hon berättar vidare att detta inte bara är ett svenskt problem, utan ett som omfattar hela världen.

– Ett fåtal sajter har i det närmaste globalt oligopol och kontrollerar marknaden. Det gör att de också kan använda tveksamma metoder, eftersom hotellen är beroende av bokningarna de får genom dem.

I ett uttalande till Dagens Nyheter säger Booking.com att rankningen styrs av algoritmer och att de har team som hjälper hotellen att få mer bokningar, och Expedia säger: ”Hotell med mer konkurrenskraftiga erbjudanden hamnar generellt högre upp på våra sökningar”.

Hos Visita har man nu fått nog av att deras medlemsföretag hamnar i rävsax hos Booking.com. I deras stämningsansökan påtalar man att Booking.com:s avtalsklausuler kring prissättningen är konkurrenshämmande.

– Vi menar också att klausulerna att hindra hotellen från att marknadsföra lägre priser på den egna sajten strider mot konkurrenslagen, säger Eva Östling.

Ser ingen annan metod än stämning

Stämningsansökan lämnas in i dagarna till Patent- och marknadsdomstolen i Stockholm.

–Vi har gett Booking.com möjlighet att ändra sitt arbetssätt. De har ändå valt att stå fast vid sina tveksamma metoder. Då ser vi ingen annan möjlighet än att stämma dem, säger Eva Östling och fortsätter:

– Nu ser vi fram emot ordentlig rättslig genomlysning.