Annons

Boulekast ger utdelning till krogkedja på export

zoom
NYHETER. En 1300 kvadratmeter stor industrilokal i Stockholm ska förvandlas till restaurang och fransk park i två våningar. Kedjan Boulebar växer och nästa stora öppning blir i Köpenhamn. Grundaren Henrik Kruse går nu in i en hektisk expansionsfas. 
Annons

Lagom till årsskiftet öppnar Boulebar sin största satsning hittills – Tryckeriet. En stor 1300 kvadratmeter stor industrilokal i Liljeholmen i Stockholm ska omvandlas till en medelhavspark av boule- och restaurangkoncernen. Med 14 boulebanor blir Tryckeriet kedjans största enhet. 

– Det blir en hårdkörning i tre månader – man kan aldrig veta hur en lokal blir. Det här är en industrilokal och det gillar vi. Vi gillar den höga takhöjden och det råa med lokalen. Jag är övertygad att vi kommer kunna få det mysigt fastän det är en stor jävla lokal, säger grundaren Henrik Kruse.

Bygget av Tryckeriet kostar över 25 miljoner och kommer ha minst 150 sittplatser.

– Det blir mer som en stor park, säger Henrik Kruse.

Den första Boulebaren öppnade 2004 i en källare och idag finns sex etablissemang i Sverige: i Stockholm, Göteborg och Malmö. Sammanlagt omsatte Boulbarer Sverige AB över 110 miljoner kronor under 2015, och det är det bästa resultatet hittills. Företaget fortsätter växa. I höst öppnar två nya enheter i Köpenhamn, de första i Danmark.

– Det blir spännande! Vi har valt Köpenhamn och det känns rätt. Vi fick ett fint erbjudande på lokal och kände att det är nog här vi ska köra. Rätt lokal är viktigt, säger Henrik Kruse.

Nästa år öppnar ni i Örebro. Var drömmer ni om att öppna i framtiden?

En enhet som vi pratat mycket om att öppna är väldigt nära Eiffeltornet – och bara prata svenska. När jag var där som ung och inte kunde språket fick jag nästan stryk när jag skulle beställa något på engelska. Vi kommer nog öppna på oväntade städer och platser om jag känner mina kollegor rätt. Exakt var vet vi inte ännu. Det vi vill är att påverka människor – därför vill vi ut i världen. Men det är en rätt lång bit kvar.

För några år sedan visste bara de mest inbitna frankofilerna vad boule var för något. Men på senare år har gästerna flockat sig kring bouledromerna, det franska ordet för boulebanor. Det här resulterande i Boulebars rekordomsättning 2015.

– Först och främst så handlar det om rätt sammanhang. Det har ju byggts boulebanor på konferensanläggningar och på allmän plats och det har inte blivit någon succé – så det rätta sammanhanget är viktigt. Till exempel hade tennis varit en sämre sport om den inte hade paketerats så snyggt av fransmännen eller engelsmännen eller vilka det var, säger Henrik Kruse.