Ikaros.
Ett Fritt Fall-åk i liggande ställning.
Attraktionen är döpt efter en historia ur den grekiska mytologin, där Daidalos och hans son Ikaros byggde vingar av vax och fjädrar, för att fly från sin fångenskap hos kung Minos. Men. Väl i luften blir Ikaros för övermodig och flyger så nära solen att hans vingar smälter och han faller till marken.
Något av de absolut läskigaste fallen man kan utsätta sig för. Så har Gröna Lunds attraktionschef, Peter Osbeck, tidigare beskrivit nyheten.
[LÄS MER: ”Iiiiiiiiiih! Gröna Lund får ny monster-attraktion”]
Svårt att bygga på Gröna Lund
Bygget av Gröna Lunds stora nyhet nästa år har nu startat. I vår ska ett 95 meter högt torn stå klart. Det i sin tur hissar upp sina passagerare för att långsamt luta dem 90 grader framåt. Med dinglande ben får passagerarna stirra rakt ner mot avgrunden innan vingarna smälter och de faller mot marken i 90 kilometer i timmen.
Men det kommer inte bli helt lätt att resa attraktionen.
– Att bygga på Gröna Lund är ett rent elände. Det går egentligen kablar överallt, säger Gröna Lunds attraktionschef, Peter Osbeck.
Och det är inte bara kablarna som krånglar till bygget. Gröna Lunds är en av världens mest attraktionstäta nöjesparker. Därför ska Ikaros byggas ovanpå ett valv mellan två befintliga attraktioner på en yta som bara är fem meter bred. Det kommer bli en utmaning att resa tornet.
– Det krångliga är att det är så smalt och vi kommer behöva en väldigt hög kran. Krokhöjden måste vara över 100 meter, säger Peter Osbeck.
Kostar 60 miljoner att bygga
Gröna Lunds begränsade yta kräver kreativa lösningar när parken vill bygga nya attraktioner. Redan 1936 byggde parken Lustiga Huset med Kärlekstunneln under. Kön till Ikaros kommer ringla sig uppe på själva attraktionen och den kommer utnyttja utrymme i berg- och dalbanan Jetlines maskingarage. Utgången går genom Lustiga Huset.
Prislappen för själva bygget ligger på över 60 miljoner kronor och attraktionen kommer att väga över 250 ton när den är klar. För att få ihop det hela måste byggteamet montera ihop 9 stycken 11,5 meter långa sektioner av tornet för att sedan resa det på den 10 kvadratmeter stora plattformen.
Ikaros blir den första attraktionen av sitt slag i Europa och den andra i världen. På plattformar i sociala medier har fans uttryckt sin oro över att Gröna Lund bygger ännu en Fritt-fall-attraktion. Men det stämmer inte, säger Gröna Lunds vd, Magnus Widell.
– Den kommer vara lika annorlunda som berg- och dalbanorna. Man upplever att lossnar från sin stol. Man får en adrenalinspark utan dess like.
Rustar för fler nyheter
Det planeras även för ännu fler nyheter i parken. Restaurangen Våffelbruket intill nya Ikaros ska få sig ett ansiktslyft med ett nytt förfinat koncept. En ny restaurang och bar tillkommer ovanpå en avsats till Lustiga Huset. Och Gröna Lunds ledning sneglar dessutom på möjligheterna att börja bygga ut på parkeringsplatsen mot Skeppsholmsviken.