Det storsatsas på Liseberg. Åkattraktionerna Valkyria och Loke är en del av nöjesparkens investeringar om 250 miljoner de kommande två åren. Därtill kommer man att konceptualisera området runt träbergbanan Balder, inspirerad av nordiska myter och legender.
Beskrivningen av den nya bergbanan kan få även de kaxigaste bergbaneälskarna att vitna i ansiktet. Efter ett 45-graders uppdrag befinner man sig på högsta punkten, 47 meter upp i luften. Precis när tåget är på väg över kanten pausar vagnen så att passagerarna blir hängande i luften ett par sekunder innan de kastas 50 meter rakt ner och in i en tunnel i marken.
”Känns som man ska svimma”
– När man spänts fast och oåterkalleligen dras högre och högre upp känns det som att man ska svimma. När man sen hänger still och stirrar nerför stupet, 50 meter rakt ner i underjorden, är man övertygad om att man inte klarar det. Men efter åkturen flödar adrenalinet och man känner verkligen att man lever, säger Lisebergs attraktionschef Daniel Lindberg.
Fast redan till nästa säsong lanseras Loke – Europas högsta gyro swing-attraktion. Där sitter du med ansiktet vänt utåt och benen dinglandes i en roterande gondol som pendlar upp till 120 grader. Gondolen når i sitt yttersta läge 42 meter över marken – dubbelt så högt som föregångaren SpinRock – innan den i 100 km/h svingas rakt ner mot Balder, så nära att det känns som att attraktionerna ska kollidera.
Balder, Loke och Valkyria är alla namn från den nordiska mytologin. Men satsningen på 250 miljoner kronor handlar också om att skapa en spännande stämning runt attraktionerna som knyter an till de dramatiska gudasagorna. Troligen med en hel del inspiration från Game of Thrones.
Mindre hitmusik och mer Wagner
– Det blir en uppfräschning av området runt Balder och tematiseringen ska gå igenom i allt, både i byggnadernas arkitektur och genom att skapa mer skog och grönska. I stället för hitlistemusik ska det vara mer Wagnerinspirerat, säger Lisebergs vice vd Thomas Sjöstrand.
Ny shopping, spel, fler sittplatser och restauranger ska rymmas inom det nya området. Den nya Max-restaurangen som ersätter Burger King kommer exempelvis att få en fasad som knyter an till nordiska myter och legender-temat.
Men samtidigt som Valkyria gör entré 2018 försvinner attraktionen Kanonen efter 12 år.
– Kanonen har varit populär, men med Valkyria ökar vi kapaciteten. Den tar 1 100 personer i timmen, säger Thomas Sjöstrand.