Grattis till nya jobbet, hur känns det?
–- Spännande! Jag har ju jobbat med marknad och försäljning i Höga Kusten Turism, det bolag som drivs av näringen, sedan 2010. Nu får jag ta nästa steg. Turistservicen är kittet mellan turisterna och turistföretagen.
Kan du driva turistbyrå?
– Ja då, Höga Kusten Turism har drivit Härnösands turistbyrå på entreprenad och vi har ansvarat för två sommaröppna turistbyråer i Nordingrå och på Hornöberget. Men nu kommer vi att jobba på ett helt annorlunda sätt.
För att få Höga Kusten att växa som internationellt besöksmål har de fyra kommunerna Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik slagit ihop sin turistservice inom Höga Kusten Destinationsutveckling. Maria Lundkvist, som tillträdde som verksamhetschef för den sammanslagna Turistservice, började 1 september. Det är stora förändringar som väntar. Den traditionella turistbyrån försvinner. I stället kommer Höga Kustens turistservice att bestå av ett backofficekontor som sköter all digital kommunikation och callcenterverksamhet, ett turistcenter som är bemannat under högsäsong och cirka 40 informationsställen. De är så kallade infopoints som placeras ut på strategiskt viktiga turistmål och mobila enheter placeras ut vid evenemang.
Det är slut med en turistbyrå på torget i nästan varje kommun, varför gör ni detta?
– Trenden är tydlig. Besökarna ökar och ökar till Höga Kusten, men besöken på turistbyråerna minskar samtidigt som de digitala och mobila besöken ökar lavinartat. Vi måste omfördela resurserna, så vi kan serva turisterna bättre före, under och efter besöket. För vi vill att våra besökare ska stanna längre och spendera mer pengar.
Hur länge stannar turisterna?
– Höga Kusten har gått från att vara en genomfartsdestination vid E4:an till en destination där fler övernattar och upplever natur, kultur och mat. Men för att få dem att stanna två-tre dagar längre måste vi påverka dem och visa vårt utbud när de planerar sin resa.
Hur då?
– Vi ska finnas där de söker information, i mobilen och i sociala medier. Självklart ska vår turistservice vara högklassig på plats, men då har ju turisterna redan valt vår destination. Och vi måste även arbeta med besökarna efter sin vistelse för att skapa återköp, det gör vi nästan inte alls i dag.
Turismen har ökat sex år i rad till Höga Kusten. Varför är Höga Kusten så hett?
– Intresset för friluftsliv och vår natur i kombination är som gjord för soft adventure. Vi har flera duktiga entreprenörer runt Skuleberget, såsom Via Ferrata och Friluftsbyn – och Nationalparken slår nya besöksrekord. Gårdsbutiken, Box Whisky, Hernö Gin och Mjälloms Tunnbröd, är otroligt engagerade och drivna. Vi sticker ut med kultur och evenemang också. Det är roligt att det sjuder i alla olika delar av Höga Kusten!
Har du alltid älskat Höga Kusten?
– Jag är född i Hudiksvall, men vi hade sommarställe i Höga Kusten så jag har tillbringat min barndoms somrar här med fantastiska minnen.
Du verkar dras till natursköna platser…
– Ja, jag har bott utomlands i Skottland och Nya Zeeland. Jag har en basutbildning inom turism och marknadsföring och på Nya Zeeland jobbade jag med sälj och marknadsföring inom turistnäringen.
Vad är roligast på jobbet?
– Att få möjligheten att inspirera fler att upptäcka och uppleva Höga Kusten.
Hur är du som ledare?
– Engagerad och driven. Vill uppnå resultat och är prestationsinriktad, har dock blivit bättre på att delegera och lämna över ansvar.
Vad måste du bli bättre på?
– Stanna upp, reflektera och fira framgångarna när saker går bra.
Ge oss tre smultronställen längs Höga Kusten.
– Skuleberget och Skuleskogens Nationalpark. Öarna Ulvön, Trysunda, Mjältön och Hemsön. Och hällristningarna vid Nämforsen.
Har folk misstagit dig för skådespelerskan Maria Lundqvist?
– Någon gång har det hänt och jag får ibland kommentarer om namnet.