Det bästa vårtecknet? Att tranorna bjuder upp till dans vid Hornborgasjön, 15 kilometer sydost om Skara. När de fjäderbeklädda fåglarna anlände i slutet av mars blev det som vanligt startskottet för en turisttät period i området. 145 000 personer ville uppleva när tranor i flock mellanlandade på sin väg från Spanien till häckningsplatser i norra Sverige.
Det finns bara ett problem – turisterna har en tendens att packa bilen och dra vidare efter att ha stiftat bekantskap med tranorna.
Samarbete mellan kommuner
För ett och ett halvt år sedan gick kommunstyrelserna i Skara, Falköping och Skövde och finansierade ett projekt som ska utveckla turismen – året om.
– Den gemensamma satsningen förstärker Skaraborgsarbetet genom att kommunerna gemensamt möter upp och tar tillvara på insatser och kompetens från såväl Skaraborg som från Turistrådet Västsverige. Satsningen är ett led i att möta upp Den Nationella Strategin för Svensk Besöksnäring, som har en tydlig vision om en fördubbling av turismen till 2020, säger Klara Börjesson Ahlqvist, turistchef i Falköping.
Nu har 16 månader hunnit passera sedan projektet satte igång – och under tiden har ett gemensamt namn med grafisk form och profil presenterats: Visit Hornborgasjön.
– Vi har tagit fram informationstavlor, kartor, film, bilder, hemsidor och en Facebook-sida som visar vad man kan äta, bo och uppleva runt omkring Hornborgasjön. Vi har också stärkt nya och gamla samarbeten mellan olika intressenter i området; exempelvis Länsstyrelsen, föreningar, kommuner och näringsidkare, säger projektledaren Maria Comstedt.
Vill skapa hållbar mötesplats
Hon vill att Visit Hornborgasjön ska stå för ”ett hållbart och spännande turistmål året om för både svenska och utländska besökare som är lätt att besöka”.
– Trandansen kommer att vara en spännande plats för gammal och ung under hela året eftersom visionen är att skapa en upplevelsebaserad rastplats med nya spännande gömslen där man kan se och uppleva fåglarna riktigt nära. Vi har också hittat nya spännande paket och erbjudanden till nya målgrupper och allt vi gör ska vara utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Enligt Maria Comstedt och Klara Börjesson Ahlqvist ligger satsningen rätt i tiden.
– I våras gjorde HUI Research en mindre undersökning under säsongen 2016 som visade att 76 procent kan tänka sig att göra återbesök under någon annan årstid, säger Klara Börjesson Ahlqvist.
Hur anpassar ni Hornborgasjön för utländska turister?
– Vi kommer att arbeta med Västsveriges affärsmodell där aktörerna runt Hornborgasjön synliggör om deras erbjudande passar för den svenska, nordiska eller europeiska marknaden. Vi har också sökt medel ur Leaderfonden; medel som kommer att användas för att stötta företag att översätta sin information på hemsidor, genomgå en kvalitetssäkring. Precis i dagarna har vi även översatt Visit Hornborgasjön till engelska.
Hur samarbetar ni med hotell och andra besöksnäringsföretag idag?
– Vi samarbetar mycket nära företag idag men självklart går det att förbättra ytterligare. Exakt hur Visit Hornborgasjön ska drivas eller i vilken form det ska ägas får projektet och framtiden utvisa, säger Maria Comstedt.