Restaurangen Mother om 1000 kvadratmeter öppnade i januari i år med idén att gästerna skulle beställa maträtter efter hur mättande och balanserade de är. Men nu efter sju månader väljer grundarna Melker Andersson, Danyel Couet och Jonas Svensson nu att omarbeta konceptet.
– Rent visuellt är det en ny restaurang, vi har byggt om för att kunna utnyttja lokalen på ett smartare sätt och nå fler kundgrupper. Det ska kännas lika naturligt att boka en affärsmiddag som att komma hit för något snabbt och enkelt, säger Melker Andersson.
Juicebar för yngre publik
Han berättar att restaurangen ska fortsätta fokusera på välbalanserad mat, men med en större bredd. Därför har den nu delats i tre delar: Market, Lounge och Restaurang.
– Market är en ny del med kafé och juicebar, för en yngre publik och för dem som vill äta enklare, snabbare och billigare. Den kommer att bli en bra kombination med restaurangen som har en lugnare stämning, säger Melker Andersson.
I själva restaurangen serveras femton rätter i halvportion och tre utvalda huvudrätter. Dryckesmenyn är större och innehåller nu fler ekologiska och naturliga viner. Intill restaurangdelen ligger loungen i det som tidigare var kafé. Här är interiören mjukare med soffor och en bar.
Förbättrat servicen
Bakgrunden till nylanseringen är en kombination av egen utvärdering och feedback från gästerna.
– Självklart lyssnar vi på våra kunder. Men det som väger tyngst är att vi inte är nöjda om det inte känns perfekt. Alla våra restauranger har utvecklats, det är en del av att driva krog. Mother är en av stadens största krogar, då är det svårt att pricka rätt på en gång. Det här är det mest komplexa vi gjort, säger Melker Andersson.
De kritiserade surfplattorna finns kvar, men det är numer servisen som tar upp beställningarna.
– Här har vi lyssnat på våra gäster, det var ett för tidigt upplägg och vi hade ingen tekniskt bra lösning. Nu har vi förbättrat servicen i restaurangen, paddorna med menyer finns kvar, men beställningarna görs via personalen.
Kommer Mother att öppna i fler städer?
– För att lyckas med det krävs det att vi öppnar i en storstad, men det är inget vi planerar för nu, vi jobbar inte så, vi fokuserar på magkänslan och vad som känns rätt i dagsläget.
Vigårda har blivit en framgångsrik kedja och Mother har potential. Har du fler koncept på gång?
– Nej, nu koncentrerar vi oss på detta, men det finns massor av idéer.