För att behålla gästernas intresse och ligga i framkant måste man hålla en spaanläggning uppdaterad. Så resonerar Hotel Tylösand och har i sommar byggt om sitt spa.
– Det är snarare innehållet som ändrats än att nya pooler tillkommit, säger spachef Jaana Svantesson. Det stora är att vi vågar gå från att vara ett tyst spa till ett spa där man chillar, pratar och njuter av utsikten.
Biotajm i vattnet
Synliga förändringar är bland annat en bioduk vid stora poolen, fler bänkar med dynor och en större lounge. Något mobilförbud är det däremot inte tal om.
– Nej, inga förbud. Vi är ett digitalt hotell och det ska vi vara även i vårt spa. Folk vet nu att man stänger av ljudet.
Filmen rullar för att den som vill titta, med innehåll av naturfilmskaraktär där man inte måste vara med från början.
– Det är en stor pool, ett socialt område. Och vi vill inte ha badhuskänsla utan det ska hända något. Den som vill kan fästa blicken på duken.
En annan nyhet är en så kallad mixologbar, med specialkomponerade brickor och boxar med ekologiskt innehåll får såväl invärtes som utvärtes bruk. Alltså både snacks och spaprodukter.
– Det är som olika kit för hemmaspa, som man antingen kan använda i spaavdelningen eller ta med till rummet, säger Jaana Svantesson. Självklart får man använda dem som man vill, men det finns också rekommendationer med i boxen.
Kostat 10 miljoner
Själva investeringen har kostat 10 miljoner kronor. Enligt Tylösands vd Elisabeth Haglund så hämtar man hem kostnaderna genom att skapa en snackis som gör spat mer attraktivt för fler gäster.
– Men sen handlar det också om att behålla den position vi har. Vi kan inte leva på det vi gjorde för tio år sedan, säger hon.
Vad tror du att framtidens spagäst vill ha?
– Jag tror att de vill veta tydligt vilket typ av spa de åker till så att de kan åka till olika. Och så gäller det att hålla den gröna linjen. Att tänka hållbart är viktigt.
Än så länge är 27 byggare kvar i lokalerna, men måndagen den 15 augusti ska Tylösands spa stå klart.