I mitten av juli arrangerades världens största konferens för resebloggare, Tbex, i Stockholm. Eventet hölls på Stockholm Waterfront Congress Centre och det lockade över 650 deltagare som minglade, gick på föreläsningar och rapporterade om staden till sina följare.
Karin Mäntymäki, vd på Visit Stockholm, ser tillfället som en bra möjlighet till att marknadsföra staden.
– Vårt syfte med kongressen är att nå nya turister som provar nya saker. Bloggarna berättar om sina upplevelser av Stockholm i olika sociala kanaler och det får stor spridning bland deras följare. Tack vare kongressen kunde vi boosta budskapet på kort tid, säger hon.
Bloggintresse för Stockholm
De bloggare som valdes ut till att delta är de mest inflytelserika inom sina respektive fält, exempelvis familjeresor, lyxupplevelser och äventyr. Det förde med sig en bredd i vad de rapporterade om Stockholm som destination.
– Det här är ett unikt sätt att sprida det man kan göra i staden. Bloggare provar allt och det får deras läsare att upptäcka små pärlor som inte står i turistguiderna. Och budskapet kommer inte från oss som är det lokala destinationsbolaget, utan från riktiga människor. Det blir trovärdigt och det är jättevärdefullt, säger Karin Mäntymäki.
Att årets kongress hölls just i Stockholm är ingen slump. Staden har funnits på de internationella resebloggarnas radar länge.
– Tbex hade fått indikationer om att många bloggare var jättenyfikna på Stockholm. Storstäder som London, Paris och New York är väletablerade, vi är ännu lite outforskade. Det blev ett stort jubel under förra årets kongress när Stockholm presenterades som ny värdstad.
Bygger stadens varumärke
Enligt Karin Mäntymäki är det svårt att säga vad sommarens event kan generera rent besöksmässigt. Men att det skapat en betydelsefull marknadsföringseffekt för Stockholm är tydligt.
– Vi jättenöjda, det var hundratals människor som twittrade, instagrammade och bloggade om vad staden står för. Vi har börjat samla in allt bloggarna skriver om Stockholm och vi förser dem kontinuerligt med ny information. Det här kommer att bygga stadens varumärke på sikt, kongressen kommer att ge ringar på vattnet under lång tid.
Patti Hosking, Director of business development på Tbex, tycker att konferensen i Stockholm var lyckad.
– Det var en bra publiksiffra och Visit Stockholm hade skapat ett utmärkt program för deltagarna ute på stan. Och stockholmarna själva inspirerade verkligen till alla artiklar som skrevs. Vi har haft kontakt med Visit Stockholm sedan 2012 och de har kontinuerligt lockat oss till Sverige. Nu har vi även börjat diskutera ett vinter-Tbex i framtiden.