Fler och fler vill äta ute. Enligt ny statistik så har försäljningsvolymen stigit på landets restauranger med 7,5 % i maj jämfört med samma månad förra året.
Visitas chefsekonom Björn Arnek ser flera orsaksgrunder till de här siffrorna.
– Vi har sett att företagens förväntningar på efterfrågan successivt förbättrats under året. Uppgången beror på flera saker. Den allmänna konjunkturen förbättrats, vilket påverkar restaurangkonsumtionen positivt. Resandet till Sverige och inom Sverige har utvecklats mycket starkt. När man är ute och reser så äter man i stort utsträckning ute. Konsumtionen har sannolikt påverkas positivt av den svaga prisutvecklingen på restaurang under året, säger han.
Lugnare utveckling i höst
– Priserna har i princip stått still sedan december. Det beror bland annat på att livsmedelspriserna sjunkit kraftigt de sista månaderna. En oroande signal är att restaurangföretagens trots den starka omsättningstillväxten inte verkar särskilt nöjda med sin lönsamhet, säger han.
Uppgången det här halvåret har inte lika stadigt pekat uppåt. I mars sjönk försäljningen med 2,6 % jämfört med förra året. En tidig påsk var en förklaring.
Vågar man säga något om hur det kan komma se ut i höst?
– Restaurangerna har fått höjda arbetsgivaravgifter för unga anställda i juni. Detta kommer sannolikt påverka restaurangpriserna uppåt och påverka konsumtionen negativt. Resandet kommer inte att uppvisa samma starka utveckling under hösten och därmed inte ge samma draghjälp till restaurangkonsumtionen. Min bedömning är att det blir en lugnare utveckling under hösten, säger Björn Arnek.
Det är SCB som har tagit fram Restaurangindex i samarbete med Visita, Dagligvaruleverantörernas Förbund (DLF) och Svensk Cater. Man kan också se att i löpande priser så ökade försäljningen med 9,6 % i maj jämfört med samma månad föregående år.