Ut och flyga i sommar? Hela sju miljoner passagerare förväntas flyga via Arlanda under sommarmånaderna. I den smygstartade kampanjen ”Burgers and Shakes” deltar sju krögare och man har enligt Swedavia redan ökat försäljningen markant genom samarbetet.
Skapat nya burgarmenyer
Var enskild restaurang har fått komponera sina egen burgarmeny och till den serveras milkshakes. Hamburgarna kan var allt från lyxburgare på högrev till mindre varianter, så kallade sliders – och vegetariska alternativ med böner.
– Få har nog undgått den hamburgertrend som sköljt över Sverige de senaste åren. Och om man ser till hur det här initiativet har tagits emot så kan vi skriva under på att svenskarna inte verkar få nog av sina burgare. Den här typen av streetfood passar också perfekt på Arlanda, och det känns rätt och modernt att ta fram menyer och erbjudanden med alkoholfria alternativ, säger Niklas Sundberg, som ansvarar för de kommersiella koncepten hos Swedavia.
Bland de kampanjande restaurangerna märks Max och nyöppnade Pontus in the Air.
Swedavia vill förtydliga utbud
Men det slutar inte med hamburgare framhåller Niklas Sundberg. Liknande samarbeten mellan restauranger och serveringar på Arlanda finns i pajpen.
– Vi har flera framstående krögare och konditorer på plats på Arlanda idag, men vi behöver göra ett bättre jobb med att lyfta fram det och att guida våra besökare och kunder i det utbud som finns. Vi arbetar därför både med att förtydliga vårt utbud och skräddarsy det utifrån vad kunderna efterfrågar, säger Niklas Sundberg.