Sweden Hotels grundades 1977 och är landets äldsta hotellkedja som fortfarande drivs under samma namn. För elva år sedan tog bolaget Fenix Hospitality Sweden över och sedan dess har tillväxten varit stark.
– Vi började från scratch med tre hotell och nu har det vuxit till 57 stycken. Jag fick precis klart med ett nytt hotell igår, säger Eva Palmgren, vd för Sweden Hotels.
Helsvensk kedja
Det är en helsvensk kedja för privatägda hotell och det som skiljer dem från andra är synen på samarbetet med de anslutna hotellen.
– Vi är hotellmänniskor i botten och bygger en kedja som vi själva vill tillhöra. Som hotellägare vill man driva hotellet utan att någon lägger sig i. Samtidigt vill man ha fördelar. Vi gör allt som andra kedjor gör men vi lägger oss inte i driften, säger Eva Palmgren.
Det som lockar hotell att ansluta sig är enligt henne friheten och kedjans lojalitetsprogram, gemensam marknadsföring och bokningskanaler. Sweden Hotels ingår i sammanslutningen Supranational Hotels med 1 500 hotell i 62 länder. De samarbetar också med Akzent Hotels, som består av ett hundratal hotell i bland annat Tyskland.
Sweden Hotels egna mål är högt ställda.
– Vi ska ha 250 hotell 2020. Det är ett kaxigt mål eftersom det är knappt om tid kvar, säger Eva Palmgren.
”Får köra eget race”
Två av de senaste hotellen som anslutit sig är Arena Hotel och Center Hotel i Göteborg. De drivs av Wenche Osbakk och hennes partner Thomas Hannerfalk, som sedan tidigare ingår i kedjan med Hotel Allén och Hotel Vasa.
– Det som lockar oss är att man får köra sitt eget race, man får bestämma allt själv. Jag tycker också att det är lätt att få tag i rätt person i organisationen, det är viktigt, säger Wenche Osbakk.