Reseklubben Dreamtrips, som Besöksliv skrev om i fredags, har vuxit till en av världens största reseklubbar på drygt tio år. Konceptet bygger på medlemsvärvning där medlemmar får tillgång till billiga resor. Värvar du själv nya medlemmar kan du tjäna pengar.
Men i Norden är konceptet kontroversiellt.
I augusti avgörs en flerårig strid mellan bolaget bakom Dreamtrips, World Ventures, och den norska staten. I Norge stämplades verksamheten som pyramidspel och förbjöds 2014. World Ventures har därför dragit norska Kulturdepartementet inför domstol för att få beslutet upprivet.
Ärendet ska upp i rätten 15 augusti.
Anmäldes även i Sverige
– Norge är det enda land som vi är verksamma i där vi stött på laglig patrull, säger Steinar Husarby, talesman för Dreamtrips i Sverige och Norge.
Men även i Sverige gjorde Lotteriinspektionen en polisanmälan i december 2013.
– Vi polisanmälde eftersom vi menar att det handlar om kedjebrevsspel, men polisen har inte gjort något med utredningen, så jag tror ärendet blir nedlagt så småningom, säger Marcus Aronsson, samordnare för tillsynen av illegalt spel vid Lotteriinspektionen.
Enligt myndigheten handlar det om ersättningar för värvningar i flera led och inkomster på alla nivåer i arrangemanget beror på deltagarnas förmåga att värva nya deltagare. Den huvudsakliga produkten som företaget tjänar pengar på är själva värvningen av nya personer.
Vill jämföras med Tupperware
World Ventures vänder sig dock mot myndigheternas resonemang. Bolaget menar att verksamheten ska jämföras med Tupperware och Oriflame som säljer sina produkter genom direkthandel och där en del av köparna värvas för att bli försäljare i sin tur. Skillnaden är att i Dreamtrips är produkten som säljs medlemskapet.
– Men myndigheterna har svårt att förstå att det är en tjänst som är produkten. Hade vi sålt hälsotillskott hade det inte varit några problem, säger Steinar Husarby.
Vad säger ni om anklagelserna att det handlar om pyramidspel?
– Det är inget pyramidspel, det är direktförsäljning – och en del gillar inte det. Det blir fler och fler av våra medlemmar som nöjer sig med att vara medlemmar och blir inte representanter som deltar i medlemsvärvningen. I USA är 80 procent av medlemmarna enbart kunder. Och vi har en stor verksamhet, i fjol såldes 11 000 Dreamtrips och 2014 korades vid till Världens bästa reseklubb i World Travel Awards.
För drygt ett år sedan blev ni granskade av SVT:s Uppdrag Granskning. Hur påverkades er verksamhet av det?
– Negativt förstås, men bara under en-två månader. Sedan glömmer folk.