Under måndagen slog portarna upp för O’Learys nya restaurangkoncept vid Hötorget i Stockholm. OBW – Outstanding Burgers & Wings är en del av kedjans treårsplan att öppna över hundra nya krogar.
– OBW är vårt fastfood-tänk med kvalitetsprodukter. Vi vill möta gäster som har en urban livsstil och vårt fokus är människor i större städer. Vi har riktat in oss mot hamburgare och kycklingvingar, som är O’Learys huvudprodukter. Skillnaden är att O’Learys-restaurangerna har en större bredd, det här blir mer nischat. Och här visar vi ingen sport, säger Christian Bellander, vd på O’Learys Trademark.
Första enheten i portföljen
OBW-restaurangen ligger på Slöjdgatan och har 54 sittplatser plus en uteservering. Enligt Christian Bellander är det läget anpassat för målgruppen, mitt i city nära Hötorget.
– Vi vill erbjuda något nytt här och fokus är på hamburgare och kycklingvingar. Det är riktiga kvalitetsprodukter och vi har jobbat hårt med att skapa intressanta smakkombinationer. Vi har allt från en ren cheeseburgare till varianter med tryffel och bacon och tillbehör som smaksatta pommes och lakritsmilkshake.
Restaurangen vid Hötorget är den första OBW-enheten i O’Learys konceptportfölj House of brands, nummer två öppnar inom kort på Kungsgatan i Stockholm. Under kommande år är planen att öppna över 100 nya krogar – både i och utanför Sverige.
– Det ska ske både genom fortsatt etablering av våra upplevelsebaserade restauranger och genom våra nya koncept. House of brands består av egenutvecklade varumärken, och förutom OBW handlar det om Boston Grill, Bambino’s och Holy Monkey som utvecklas internt och drivs av våra franchisetagare.
Exporterar O´Learys internationellt
Christian Bellander poängterar att även om OBW-restaurangen är ett eget koncept så är det en del av kedjans strategi att gå från ett varumärke till att driva flera.
– Det handlar om att plöja fåror på en marknad där vi har en upparbetad organisation för drift och inköp och där vi har franchisetagare. Vi exporterar O’Learys internationellt och det är superroligt, men det kräver mycket energi. Det här är ett bra komplement till vår strategi.
Du är nybliven vd för O’Learys Trademark. Är det nya koncept som lockade dig?
– Jag drivs av att utveckla koncept och det gjorde det extra spännande att ta det här jobbet. Utmaningen nu är att vi har 125 restauranger varav 120 är O’Learys-restauranger. Det gäller att inte tappa fokus när vi växer.