Annons

Tv-profilen Kakan ska sälja Göteborg: ”Ordvitsar gör ont”

zoom Kampanj där klichéer synas. Kakan Hermansson och komikern David Sundin är aktuella med ny webbtv-serien om Göteborg.
Kampanj där klichéer synas. Kakan Hermansson och komikern David Sundin är aktuella med ny webbtv-serien om Göteborg.
NYHETER. Heter alla Glenn i Göteborg? I en ny serie testar tv-profilen Kakan Hermansson om klichébilden av staden verkligen stämmer. Hon tar tempen på allt från Liseberg till ordvitsar.
Annons

Webb-tv-serien Typiskt Göteborg utgörs av fyra avsnitt som hade premiär 30 maj. Här provar Kakan Hermansson tillsammans med komikern David Sundin på livet som göteborgare.

– Vi var såklart på Liseberg, men vi gjorde även sådant som inte är så självklart men ändå typiskt Göteborg. Vi åt på Jenin Grill, hängde på Röda Sten och hade yoga-pass på Brännö. Konstigast var när jag förbjöds buda på fiskeauktionen, men jag gav mig självklart inte och vann tre lådor makrill, säger Kakan Hermansson.

Var ”besatt” av Liseberg

Hon har en nära relation med Göteborg. Här finns både familj och goda vänner och hon uppträder regelbundet på krogen Yaki-Da. Enligt henne är det typiska för staden en avslappnad attityd.

– Jag tycker att det finns en lätthet och värme i Göteborg. Sedan var jag besatt av Liseberg och handboll som ung, och staden tillfredsställde mig på båda punkterna. Det är ju glädjande att känna sig välkommen i en stad. Däremot har jag fortfarande svårt för ordvitsar. Det gör ont i min kropp så fort någon går i den riktningen. 

Under inspelning av programmet kom en fördom om staden på skam.

– Jag hade absolut en fördom om att göteborgare var surare, men de är rätt goa. Jag menar inte den klassiska goa gubben, fast honom träffade jag också, Glenn Hysén. Mina fördomar om ordvitsar var dock helt på sin plats.

Ny typ av kampanj

Webb-tv-serien Typiskt Göteborg är Göteborg & Co:s sommarkampanj. Enligt Camilla Nyman, vd, släpper serien på all den kontroll som finns i mer traditionella kampanjer.

– I dag handlar vår destinationsmarknadsföring om att hitta nya vägar och få andra att berätta en trovärdig historia. Förra året släppte vi vårt officiella instagramkonto till sju personer och de fick säga vad de ville. Det här är ytterligare ett steg i den riktningen. Programledarduon får styra med sina personligheter.

Hon hoppas att budskapet om Göteborg som en välkomnande stad ska spridas i sociala kanaler.

Jag hoppas att detta får spinn bland deras följare och att det skapar intresse för serien och för Göteborg. Vi kommer att se hur spridning går och mäta hur det delas, som vi gör med allt i sociala kanaler, säger Camilla Nyman.