Annons

Hon är hotellkedjans nya säljchef med fäbless för extremsport

zoom
"Jag ska leta hitta nya starka hotell som vill gå med i kedjan", säger Anna Madsen, ny marknads- och försäljningschef på Countryside Hotels.
KARRIÄR. Anna Madsen tar över rodret som marknads- och försäljningschef på Countryside Hotels. Hon har redan förälskat sig i de 45 unika hotellen i kedjan – och laddar samtidigt för världens tuffaste swimrunlopp , där hon ska springa och simma 7,5 mil i Stockholms skärgård.
Annons

Grattis till nya jobbet! Hur känns det?

 – Otroligt roligt. Det är ju fantastiska hotell att jobba med – allt från klosterhotell, slott, herrgårdar till gamla brukshotell. Alla har sin unika personliga prägel och alla är privatägda med ägare som är passionerade i det de gör.

 

Vad blir ditt viktigaste uppdrag?

 – Att hitta nya starka hotell som vill bli medlemmar i Countryside Hotels. Och driva affären framåt, skapa kampanjer mot privatmarknaden som ger mer bokningar och försäljning till våra 45 medlemshotell, från Skåne i söder till Järvsö i norr.

 

Vad kan du om hotell?

 – Jag har jobbat i resebranschen med marknad och försäljning sedan 2001, på Holiday Autos, Interhome och senast researrangören Steve Perryman. Men jag har också på nära håll sett hur det är att driva hotell utanför storstäderna. Min pappa och hans fru drev Wirsbo Herrgård, norr om Västerås, fram tills i år.

 

Vad lärde du  av dem?

 – Jag har sett slitet, men också kärleken från gästerna och hur uppskattat deras personliga värdskap var. De hittade ett mycket framgångsrikt koncept med ridhelger och var båda aktiva i driften. Varje helg stod pappa inför weekendgästerna och berättade om herrgården och skötte sedan serveringen i baren.

 

Vad är största skillnaden från dina tidigare jobb i resebranschen?

– Det var väldigt prisdrivna marknader, där kampanjerna handlade mycket om att kommunicera lägsta pris. Här upplever jag att det går att kommunicera kvalitet och inspiration, det känns härligt. Men det är fortfarande otroligt viktigt att det finns gott om bra erbjudanden som driver försäljning till hotellen.

 

Hur många av hotellen har du hunnit besöka än?


– Oj, häromdagen var jag på Smådalarö gård, som är vårt senaste tillskott. Och innan dess Fredriksborg på Värmdö, totalt 8 ställen. Och nu ska jag till Värmland och besöka våra fyra hotell där: Hennickehammars herrgård, Dömle herrgård, Krokstad Herrgård och Ulvsby herrgård.

Att driva hotell utanför storstäder är ingen dans på rosor.

 

Hur gör ni för att locka gäster till Countryside-hotellen?


– Många av våra medlemmar som har konferenser är även med i Svenska Möten. Vi fokuserar på privatmarknaden. Hotellen ligger ofta inte längre än två timmar från större städer och det ligger i tiden att unna sig lite guldkant på tillvaron, att rå om sig själv och sina närmaste. Vi har exempelvis börjat med ett koncept vi kallar Countryside Living, temahelger med kända profiler.

 


Vilka då?

– Antikexperten Peder Lamm och tv-kocken Mattias Svensson. Och även träningshelg med Emma Igelström, som bland annat hjälper folk som vill genomföra triathlonlopp.



 

Det passar ju dig utmärkt som själv springer triathlon och klarat Ironman i Kalmar de två senaste åren.


–  Ha ha, absolut. Men i år blir det inget triathlon. Just nu tränar jag för tre swimruntävlingar. Om en månad ska jag simma 6 kilometer och springa 4,7 mil med en höjdskillnad på 1400 meter i Engadin i Schweiz. Sen blir det Höga Kusten Swimrun och i september ÖtillÖ, VM i Swimrun, från Sandhamn till Utö i Stockholms skärgård. Då springer jag 6,5 mil och simmar en mil.

 

6,5 mil!!! Du är ju galen.


– Jag vet, det är helt bisarrt. Jag vet inte varför jag gör så här. Det anses vara det tuffaste loppet i världen enligt CNN. Men det är en ”once in a life time”-utmaning och jag blir taggad av det.