Sommaren 2015 blev en succé för många turistföretag. Det berodde bland annat på att den svaga svenska kronan lockade besökare. I år har den positiva utvecklingen stärkts ytterligare, enligt Visitas enkätundersökning så tror två av tre företag på ökad omsättning i år. Knappt en femtedel av de tillfrågade tror att deras omsättning kommer att öka med minst fem procent under sommaren 2016. Mest positiva är campingföretagen.
– Bland dem tror nästan nio av tio att det ska gå bättre i år än förra året. Vi ser också att stora företag är mer positiva än små, säger Eva Östling, vd för Visita.
Visar även orosmoln
Företag som har mer än 20 miljoner kronor i omsättning utmärker sig i undersökningen. Bland dem tror över 90 procent på ett förbättrat resultat i år. Och företagare på landsorten är mer positiva än de i städer.
Hos Visita ser man dock en del orosmoln. Ett exempel är att arbetsgivaravgifterna höjs under onsdagen och det i kombination med föreslagen höjningen av alkoholskatt och slopat representationsavdrag kan leda till ökade priser för gästerna, vilket försämrar företagens marginaler.
– Turismen är inne i en positiv trend, vi har haft bra tillväxt i flera år och hittills i år har hotell och restauranger utvecklats fint. Och det finns flera orsaker, den goda konjunkturen är en av dem. Undersökningen visar på bra siffror, men det är inte exceptionellt, företagarna är ganska balanserade. När vi gjorde en undersökning förra året så svarade de samma sak, men sedan blev ju sommaren helt fantastisk, säger Björn Arnek, Visitas branschekonom.