New York Times listade nyligen de 52 mest intressanta destinationerna i världen. Skåne kvalade in på plats nummer nio. Heléne Östberg på Tourism in Skåne säger att det gett nya perspektiv.
– Artikeln har fått stor uppmärksamhet här i Skåne och jag tror att en sådan här utnämning gör att besöksnäringen verkligen får upp ögonen för att vi har en potential att vara ett internationellt resmål. Vi är lite hemmablinda när det gäller att se hur mycket vi har att erbjuda. Ibland krävs det lite utifrånperspektiv för att fatta galoppen. Det tror jag verkligen att New York Times-artikeln har bidragit med.
Ökat antal USA-resenärer
Några av platserna i Skåne som omnämns i listan är restaurangerna Daniel Berlins Krog i Tranås, Talldungen i Brösarp och Hörte Brygga utanför Skivarp.
Att Skåne hamnar på nionde plats över alla världens destinationer tror Heléne Östberg bland annat beror på att Skåne känns autentiskt och oupptäckt.
– Men vi har ändå ett utbud som håller hög klass, och kanske framförallt när det gäller mat och dryckesupplevelser som också står i fokus när New York Times presenterar destinationen. Nu vill man hitta guldkornen lite off the beaten track och där är Skåne som en guldgruva. Det är kul att det har börjat uppmärksammas.
Har ni märkt ett ökat antal resenärer från USA?
– Ja, hitintills i år har gästnätterna från USA ökat 34 procent mellan januari och mars.
Hur ska ni nu göra för att marknadsföra Skåne mer internationellt?
– Vi ska fortsätta att arbeta för att få andra att uppleva och berätta om Skåne. Vi har fantastiska eldsjälar som är extremt duktiga på det de gör. Jag tror att maten och drycken är en viktig spjutspets för Skåne och att vårt utbud ligger rätt i tiden.