Nästa år är det tio år sedan familjen Spendrup köpte Loka Brunn. Under den tiden har 120 miljoner kronor investerats i anläggningen och omsättningen har ökat från 40 till 100 miljoner, och en förlust har vänts till vinst.
– Vi är en av de mest välbesökta spaanläggningarna i landet och då är det lätt hänt att man lutar sig tillbaka, men nu måste vi fortsätta att utmana oss själva!
Det säger Mia Spendrup, vars make då för tio år sedan fick som ultimatum att antingen ta över hela Loka Brunn eller hitta någon annanstans att köpa vatten. Han ville säkra källorna och nappade – och Mia Spendrup tackade ja till jobbet som vd, efter moget övervägande. Det är hon glad för idag, trots veckopendling till huset i Sörmland 25 mil bort och ett omfattande arbete med renoveringar och byggnationer.
– Skulle jag ta uppdraget ville jag göra det helhjärtat och vara med från dag ett. Jag har inte ångrat mig en sekund.
Idag äger företaget även Grythyttans gästgivaregård och Måltidens Hus. Mia är vd för alla.
– Det är tre fantastiska varumärken som står på egna ben men i samma bolag. Det är viktigt att de får leva sina egna liv och vi har noga gått igenom vad de har för särart och marknadsför dem olika.
För att fortsätta vara framgångsrika är de aktiva med gästenkäter och kontakter med gäster på annat sätt. Finns det några återkommande kommentarer från dem så går det fram.
– Ja, vi lyssnar. Och nu har gästerna påpekat att de vill ha bättre tillgänglighet. Då ska de få det. Och nu har vi stora planer för vårt spa, men det projektet kan jag inte prata om än. Jag hoppas iallafall att det ska vara påbörjat nästa år. Vi har sedan tidigare byggt en andra matsal och renoverat ett tävlingskök där vi nu har matlagningsaktiviteter.
Hon påpekar att just det är något som fått ett uppsving igen och att deltagarna idag är så kunniga i köket att de behöver få riktiga utmaningar.
– En gång hade vår kökschef Erik Lindeberg med sig en korg med råvaror till gruppen och frågade vad de tyckte att de skulle laga till av innehållet. Det tyckte gästerna var jättekul, och för oss är det också roligt med intresserade gäster.
Framåt arbetar Loka Brunn med en strategi för att ha en gemensam plan där alla nyckelpersoner är involverade.
– Vi talar om vart vi ska och hur vi ska nå dit. Ska man göra detta måste man vara modig och omge sig med människor som är experter på det man själv inte kan. Det handlar om att vinna eller försvinna.