Annons

Göteborgsvarvet drar in 200 miljoner till besöksnäringen

zoom Halvmaran som blivit en god sifferaffär för Göteborgs besöksnäring.
Halvmaran som blivit en god sifferaffär för Göteborgs besöksnäring.
NYHETER. Med ett fulltecknat lopp, nytt banrekord och uppbokade hotell generar Göteborgsvarvet succésiffror. Turistekonomiskt handlar det om cirka 200 miljoner kronor.
Annons

I lördags avgjordes världens största halvmaraton – Göteborgsvarvet. Den kenyanske löparen Richard Mengich blev den förste som klarade loppet på under en timme och det var inte det enda rekordet.

– Vi hade 86 842 personer anmälda till hela löparveckan, vilket var tusen fler än förra året. Men störst var såklart banrekordet, vi har drömt om en tid under 60 minuter och Richard krossade det. Klockan stannade på 59.35, det är 50 sekunder bättre än det tidigare rekordet, säger Göteborgsvarvsgeneralen Bo Edsberger.

Lockade storpublik

Göteborgsvarvet är inte bara världens största halvmaraton, räknas både hel- och halvmaraton så är tävlingen näst störst efter New York Marathon. Totalt var 64 500 löpare anmälda till lördagens lopp, men närmare 18 000 uteblev från start.

– Trots att antalet anmälda ökar ligger antalet löpare årligen på runt 45 000 personer. Nu handlar det om att få fler till start, genom löparkvällar, träningsprogram och möjligheten att sälja sitt startnummer om man får förhinder. Det arbetet kommer vi att fortsätta med, säger Bo Edsberger.

Göteborgsvarvet lockade en storpublik under flera dagar, med stafett-tävlingar, trail-lopp och barnlopp. Polisen uppskattar att det var 200 000 personer på plats.

En nyhet för i år var Göteborgsvarvet Expo på Svenska Mässan. Tanken är att skapa en mötesplats inom sport och hälsa för både löpare och allmänheten.

– I år har vi utvecklat Expo genom att öka antalet utställare från femtio till nittio stycken och vi har även haft föreläsningar och aktiviteter. Det gav oss 52 000 unika besökare på fyra dagar, det är en ökning med 12 procent jämfört med förra året. Målet med satsningen är en nationell mötesplats för sport och hälsa.

Har stor betydelse för staden

Turistekonomiskt är Göteborgsvarvet en succé. Enligt Bo Edsberger handlar det om runt 200 miljoner kronor till besöksnäringen. Camilla Nyman, vd för Göteborg & Co som arbetar med stadens destinationsmarknadsföring, ser positiva effekter.

– Göteborgsvarvet har en enorm betydelse, särskilt en helg i maj då vi inte skulle ha den beläggningen på hotell och restauranger, så vi bugar och bockar. Drivkraften bakom är Göteborgs Friidrottsförbund, tack vare dem som partner vågar vi satsa på stora internationella mästerskap. Det ger ett adderat värde till oss som stad.